Grønn hinne på vannet

Hei! Jeg har ett 50 liters akvarium med kun 2 små algespisere i, en hann og en hunn som trives godt. Jeg har rundt fem planter, både små og store i tillegg til en stor trestamm midt i "landskapet". Ph ligger stabilt på 7 og måler nitrit nivået ved hvert vannbytte; og det er bra. Slamsuger også slam med jevne mellomrom og vannet er klart og fint. Men i det siste har det blitt en grønn hinne på vannoverflaten mot slutten av uken rett før jeg bytter vann (Bytter 2/5 av vannet 1 gang i uken). Lurer på hvorfor dette skjer. Akvariet har ikke vært utsatt for sollys - og plantene er grønne og fine uten alger. Det jeg tilsetter i vannet er kun Aqua Sana, 2ml ToruMin pr. 10 l og litt akvariesalt hver gang. Hva skal jeg gjøre?
Der kan være denne hinnen legger seg fordi overflaten på vannet er for stillestående. Hvis du stiller utluften på pumpen så luften bryter vannskorpen og du får en liten bølge vil jeg tro du er kvitt problemet.
Takk. Skal heve pumpen opp og prøve det.
Stillestående overflate er vel grunnen. Enkelt å fixe

Men jeg kan nesten ikke unngå å trekke fram vanntilsetingene dine:
Aqua-sana er som aquasafe unødvendig for de fleste av oss.
Er det påvist farlige mengder tungmetaller i vannet ditt? Renses springvannet med klor?

Salt hører for den del hjemme på torsken, ikke i ferskvannsakvariet
Takk til begge to. Vannoverflaten er blank og fin nå.

Når det gjelder vanntilsetningene mine har jeg aldri blitt gitt råd om å ikke bruke AquaSafe før. Tror nok ikke det er mye tungmetall i vannet. Og om vannverket renser vannet med klor vet jeg ikke. Men jeg bruker AquaSana fordi doseringen er halvparten av AquaSafe, dermed går det svært lite med og er ikke noe særlig dyt for ett lite akvarium som mitt. Videre tror jeg på at det hjelper som antistress ved vannbytte. Om det beskytter hjeller og slimhud på fiskene slik produsentene påstår er jeg ikke så sikker på, men jeg tror heller ikke de har vondt av at jeg bruker det.

Selv om jeg aldri renser filtrene i pumpen helt og rengjør de i 25 graders vann for ikke å drepe bakteriekulturen bruker jeg littegrann akvariesalt ved hvert vannbytte for å forebygge nitritt forgiftning siden akariet mitt er såpass lite tross alt. Ser ikke noe problem med dette heller.

ToruMin tilsetter jeg fordi det gir en fin "tropisk" fargetoning på vannet og tror at det sammen med andre naturlige forhåndsregler hemmer algevekst. Har iallefall ikke noen synlige alger enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap