Om norske vannplanter i akvariet

Noen som har erfaringer med planten Hesterumpe (Hippuris vulgaris) i akvariet?

Har hatt noen i karet i ca 14 dager, og er spent på veksten


Mvh Nunzio
Kan ikke hjelpe med dette, men må minne om at en ikke skal starte mer enn en tråd med samme tema (rettningslinjene punkt 18)
Sletter derfor tråden du postet for 12 timer siden.
greit
Greit det vettu, den havnet på feil sted ved en misforståelse, og håpet den ble slettet
Har drevet å googlet på denne planten en del i dag, rett å slett da jeg jobber med å øke kunnskapen om norske arter, og hvilke av disse en kan dytte i karet.

Hippuris vulgaris er en plante som en finner flere steder enn Norge, blandt annet i USA, men stort sett over det meste av den nordlige halvkule.
I blandt annet USA benyttes planten regelmessig som nettopp akvarieplante, og kan kjøpes på lik linke med pottene med f.eks vasspest vi kjøper her.

Planten kan leve både over og under vann, og om sommeren blomstrer den med mikroblomster (du må se nøye for å oppdage disse).
Blir ikke så veldig høy (ikke US-varianten i alle fall), ca 30-35cm. I hurtigstrømmende vann, strekker den seg til ca 60cm
Trives under de fleste forhold, men foretrekker sol (dagslysrør). Tåler kulde ekstremt godt, skal vistnok tåle å puttes i fryseren

Planten brukes faktisk en del i helsekost\ urtemedisiner

Jeg ser ikke bort i fra at planten kommer i Tropica`s sortement, de har til og med omtalt planten i en av sine artikler
om hippus vulgaris
Det stemmer det du skriver om planten, stort sett. Den finnes også i Sør-Amerika, og i Australia, og er en skikkelig kosmopolitt. Har studert denne planten over lang tid i det fri, bla. driver jeg og kartlegger forekomster her sør. Det at planten ikke blir høyere enn 35 cm er feil. Har sett og målt eksemplarer over 1,5 meter. De lengste plantene har jeg funnet i utløpsoser. Har imidlertid ikke prøvd dem i akvarie før nå, så det skal bli moro å følge dem

Mvh Nunzio
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap