hvor fort vokser javamose?

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1183 det står ingenting om hvor fort det vokser, så kan noen av dere si det til meg? og hvor mye det koster for en brukbar klump for reker.
Ja, hvorfor er det så lite info på javamose? Det er jo mange som har den! Kan dere som har den legge inn det dere vet?

Men var det ikke info der før? Har det blitt borte?:p
Jeg leste nylig en side om mose, for jeg lurte på hva som er optimalt for den... Slik mose vokser uansett, leste jeg der... Er det lyst nok til at man kan se den, så har man lys tilstrekkelig til at den vokser... Men med mer lys og næring, vil den vokse fortere og tettere... Men fort tror jeg ikke man kan si den vokser uansett ;P
Jeg kan estimere ut fra det jeg begynte med da jeg kjøpte mose i januar... Jeg kjøpte to porsjoner. Denne mosen har vokst slik at den er fire til seks ganger så mye i mengde.. Dette har altså vokst i 8 måneder, under ulike forhold, i ulike kar.. Den har vokst mest i oppvekst karet, og der er det også mest næring i vannet, men moderat lys. Hjalp dette?
Står jo litt om moser på aquamoss da...=D
Aggi
Jeg leste nylig en side om mose, for jeg lurte på hva som er optimalt for den... Slik mose vokser uansett, leste jeg der... Er det lyst nok til at man kan se den, så har man lys tilstrekkelig til at den vokser... Men med mer lys og næring, vil den vokse fortere og tettere... Men fort tror jeg ikke man kan si den vokser uansett ;P Jeg kan estimere ut fra det jeg begynte med da jeg kjøpte mose i januar... Jeg kjøpte to porsjoner. Denne mosen har vokst slik at den er fire til seks ganger så mye i mengde.. Dette har altså vokst i 8 måneder, under ulike forhold, i ulike kar.. Den har vokst mest i oppvekst karet, og der er det også mest næring i vannet, men moderat lys. Hjalp dette? :)


ja takk det hjalp! hvor mye kostet en porsjon og hva er en porsjon?
Synes å huske jeg betalte 60 kroner i akvariebutikk, for noe som kan presses sammen til mindre enn en halv desiliter. Boksen rommet nemlig en halv desiliter, men den var ikke full..
fikk kjøpt en god dott med javamose for 5kr i dag når jeg var i dyrebutikken :p fint med uerfane butikkjenter en gang i blant,hehe
Wow! Da var du jammen heldig! Hva trodde de det var? Alger? ;P
Tja, hvor fort vokser noe?
Like lett å svare på som hvor fort kontoen tømmes Med ulik hastighet, rett å slett.

Det klages over lite info om mosen; hva lures det på? Det meste av info kan skaffes, og alle kan legge til info i basene.
om den vokser så sakte at det tar flere år før noen synes eller om den er merkbart vokst etter en måned.
naits
om den vokser så sakte at det tar flere år før noen synes eller om den er merkbart vokst etter en måned.

Sånn midt i mellom der ;P
Den vokser saktere enn kontoen tømmes. Den vokser fortere enn kontoen fylles

Jeg opplever alt fra så og si ingen vekst, til vekst som er plagsomt høy (luke, luke, luke).
Det er forholdene som spiller inn, og de er ikke alltid like enkle å finne ut av hva som er best.
Noen opplever best vekst i sparsommelig belyste kar, noen i det motsatte.
Noen opplever god vekst i kar uten plantenæring, andre kun der det gjødsles kraftig.

Som med mye annet i hobbyen: det er ingen fasitt å følge

Jeg har mose i en 45 liter, jeg luker kraftig i dette karet ca 1 gang i mnd. Da røsker jeg ut håndfuller.
Har hørt rykter at akkurat den mose jeg har vokser fort (sant, Fjank?), men som det nevnes her- forholdene moser er i betyr alt.
Min erfaring er at den vokser ganske så sakte til den får "slått seg til ro". når den har fått laget ett skikkelig rotsystem så fyker den i vei. Har ett kar på en skole der vi er å høster inn en gang i mnd. Da fjerner vi flere never med mose.

Også "Pellia"(?) er ok og den vokser fortere enn javamose.

En ting er sikker og det er at den vokser mye bedre i et kar med reker. Rekene holder mosen ren for alger og annet avfall og det merkes godt på veksten.
Aha! Symbiose. Derfor den vokser så bra i oppforingskaret, da.... Der har jeg reker
Det første bildet er tatt i August og det andre i Oktober.
Kjetil L
Det første bildet er tatt i August og det andre i Oktober.


åysann!

bruker du noe gjødsel eller noe? var lyset på hele tiden?
Husker ikke helt hvor mye jeg brukte der lenger. Men det var trolig Ferreal Floreal og Kent N og K. Det hadde DIY co2. Lyset var 10 timer. Det viste seg å være for mye lys for mosekar på lang sikt, så det ble tatt ned etter ett halvår pga for mye fuzzalger i mosen.
Tilfeldig bekjentskap
© www.fishandpics.com
Reklame for plussmedlemskap