Biltemasand og plantevekst

Skiftet for en måneds tid siden bunnlaget fra relativt grov grus til blåsesand fra biltema. Fra å være et algefritt akvarie med god plantevekst, stoppet den gode veksten opp samt at algene begynte å komme. Noen med samme erfaringer? Bør jeg skifte til noe grovere sand/grus for å få tilbake god plantevekst? Hvor grov sand kan jeg tillate meg for at ciclidene kan trives?
Har du sandsneiler i sanda? Har selv gjordt det du har byttet sand fra "vanlig"akvarium sand til biltemasand i flere av karrene våres og det har fungert bra.
Men i starten så mistet" døde"endel planter hvorfor vet jeg ikke, men etter at karrene var innkjørt og jeg tilsatte sandsneiler ja etter det så har det ikke vært noe mere "tull"-men biltema sanden harikke noe å gjøre med at du har fått alger i karret. Mål vannverdier(vist du har måle sett), kan tenke meg at NO3 er høy pga alge vekst.
Men vanskelig å gi råd uten vannverdier?, mange timer lys om dagen har du?
Hvilken fiskerdyr har du i karret? Og hvor stort er karret? Hvilket filter/pumpe bruker du?
Og ikke minst hvordan er vannbytte rutinene dine(hvor mye og ofte bytter du vann)?
Det er ikke utslag av no3, vannbytter skjer ukentlig, 10 timer lys om dagen. Vil tro at algene kommer av at plantene ikke gror på samme måte som før, dermed vil det være rom for algevekst. Er vel slik at planter og alger bruker det samme for å vokse, men når man har eksempelvis hurtigvoksende planter forbruker de det algene trenger for å vokse? Har forøvrig tro på at sandsnegler vil hjelpe, men er det nok? Problemet er vel kanskje at røttene får for lite luft? Vurderer å bytte tilbake
Når du har byttet bunnlag og flyttet på plantene, blir de gjerne stående og sture en stund, før de føler seg hjemme igjen og vokser.
Siden planter og alger lever av samme næringsstoffer, er det naturlig at algene vil blomstre opp når plantene ikke lenger forbruker like mye næring.
Du kan jo sette nedi noen hurtigvoksende planter for å ta unna næring i vannet mens du venter på at plantene skal komme seg.

Har selv byttet fra grus til sand i mine akvarier, og etter 1-2 mnd var plantene like produktive som før, om ikke mere.
Men er det nødvendig med snegler? Ble fortalt på fiskebutikken at sanden fra biltema var for finkornet og at det var årsaken. Han mente det aldri ville bli topp resultater!!
I karene jeg har sandsnegler, vokser plantene som ugress
Men nå har jeg ikke noe særlig med planter i karene uten snegler, så er litt vanskelig å sammenligne. Men når jeg roter med fingrenei sanda, kjenner jeg ingen forskjell på sanda. Er ikke noe mere komprimert og tett sand i karene uten snegler.
Jeg har sand i de fleste karene mine og det gror som bare det. Så det er bare tull fra dyrebutikkens side. Kun for å få solgt akkurat den samme sanda som "Rådasand" til 3-4 ganger prisen. I mange av karene mine er det torvplater i bunn. Disse får du både med og uten "vannkjemisk innvirkning" (dvs. en variant som påvirker Ph og en som ikke gjør det). Skal du ha sydamerikanske fisker der (cicklider, discus, maller, corydoras etc) er den varianten som gjør vannet bløtere og surere helt ypperlig.

Poenget er i alle fall at dette blir som å legge ekstra næringsrik jord i blomsterbedet. Røttene får goft feste

I tillegg bør du vurdere å bytte ut varmekolben med varmekabler under sanden. Det skaper sirkulasjon fra bunn av sandlaget og opp. I tillegg sørger det for at plantene ikke "fryser" på røttene, og det blir luftiger. Altså gir det grunnlag or god vekst.

Malaysiske sandsnegler er det samme som meitemarken på land. De romsterer rundt i sanden på samme måten som meitemarken gjøpr i blomsterbedet. Lufter ut sanden og skaper bedre forhold for planter og fisk. men pass på: de blir fort mange og kan true balansen i akvariet.

Du trenger også jerntilsetning, helst bunnlagsnæring og gjerne bedre lys enn akvarier normalt leveres med.

Co2 er en egen historie.....

Uansett er det nok heller at det er måten man holder plantene på, enn sanden, som har skylden

Men de vil jo sture en stund etter at du har byttet bunnlaget.
Det at planter ikke trives i sand er BS.
Enkelte planter trives nok bedre i grus, men om en gjør ting riktig, blir det en grasat vekst uansett kornstørrelsen på bunnlaget.

Har selv sverdplanter, som regnes som planter som trives dårlig i såpass tett bunnlag, i finere sand enn blåsesand.
Har en del lateritt i bunnlaget, og veksten på den vanlige sverdplanten, og alt annet, er grasat.
Faktisk må jeg kvitte meg med sverdplanten, siden den nå er godt og vel en halvmeter i diameter og 70cm høy - i ett kar som er 40 både i høyde og dybde

Så ja, en kan ha en plantevekst som er rent slitsom selv i sand.

Som det er nevnt over; jeg er temmelig sikker på at problemet kan relateres til enten feil planting (for tett mellom røttene) og\ eller manglende næring i bunnlaget.
Takk for mange svar, da avventer jeg utskiftningen noen uker tenker jeg. Satser på at ting ordner seg av seg! Kjøpte inn en del nye algeetere, noen siamesere på 2 cm og tre små ancistruser, de kan jo få spise seg store i noen uker inntil plantene igjen begynner å utkonkurrere algene!
Plantene vokser som bare det i diskuskarret med fin"kornet"biltemasand-men det er mange tusen sandsneiler i karret-så annbefaler det, vis du vil ha skikkelig plante vekst igjen. Eller så er jeg enig med han i dyrebutikken, tror ikke planten vil komme seg uten sandsneiler(fordi om han sa noe annet, at sanden var for fin var det ikke det han mente?)
Så ha tjukk nok lag sand på bunnen og tilfør så mange sandsneiler du kan(har du tjukk nok lag med sand på bunnen, så sliper du det problemet med at sandsneilene er synlige hele tiden-da kommer de bare opp rett før lyset slår seg av, og er borte når lyset kommer på igjen-utrolig gode vaktmestere.
Tør ikke tippe mange det er i 660 L min, men mange tusen det er det sikkert.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap