Svart sverdplante

Har en sverdplante som har blitt ganske så svart på noen dager, regner med dette er alger?
hvordan kan jeg få denne fin igjen?
Har ikke fisk enda oppi dette akvariumet, så hjelper det om jeg lar lyset være av en ukes tid eller noe?
Jepp du kan ihvertfall gå ned på antall timer du har lys i karret ja. Høres ut som alger-noe rette algespisere retter opp når du først setter dem inn. F.eks acistrus oppdrettsvarianten, L144 eller SAEer-det er disse 3 algespiserne jeg bruker i karrene våre og de gjør en fabelaktig jobb.
Man kan også mørklegge karret, men har selv ikke erfaring med denne metoden, derfor "tør"jeg ikke gi råd ang den metode.
Hadde dette vert mitt kar, så ville jeg tatt det med ro. Dette er et kar under innkjøring, så det er sannsynlig at plantene er kommet i karet ganske nylig.
Det tar en stund før plantene har akklimatisert seg, og det er helt naturlig med noe alger i starten. Dette vil rette seg når karet får kommet i gang.

Det du kan gjøre nå er.
Bruk ikke mer enn halv dose med næring av det som er anbefalt på flasken(om du da ikke bruker bunnæring) de første ukene.
Skjær bort alle stygge blader, og en god del av rotsystemet når du planter. (alle potter, og glassvatt må fjernes)
Sørg for at røttene spres godt utover i substratet når du planter.
Sett inn noen hurtigvoksende planter i starten. Disse kan du fjerne når karet begynner å komme i balanse, og heller sette inn noen som vokser saktere.
Skift vann selv om du ikke har fisk i karet (plantene liker også dette)

Og husk på at de aller fleste har alger i starten, og dette er helt naturlig.
Skal ikke ha fisk oppi på ettpar uker enda, hva med noe algemiddel?
Kan jeg bruke det?
Skal ha noen eplesnegler oppi etterhvert også, og synes og ha lest at de er veldig følsomme for at sånt har vært oppi karet.
Skal jeg da ta og mørklegge det?
Kun ha på lys noen få timer om dagen?
Eller ha algemiddel oppi?
Det er svarte alger, der ut som hår.
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke algemiddel. Disse midlene har sjelden den effekt som de lover.

Metoden med å mørklegge, er grei den i mange tilfeller, men det er ikke en metode jeg ville benyttet i oppstarten av et kar.
Plantene dine strever nå med å akklimatisere seg til sine nye forhold, og å slå av lyset i flere dager, er ikke så bra i denne perioden.
Men det er nok med 10 timer lys.

Jeg tror svaret vil være å sørge for at plantene kommer i gang, og etter hvert utkonkurrere algene.
Det er derfor hurtigvoksende planter er så bra. De tar den næringen som algene nå gjør seg nytte av, og de vokser godt bra fra dag 1, uten et velutviklet rotsystem slik som Sverdplanten trenger.

Det høres ut som du har fått penselalger, og da vil ikke de angrepne plantebladene bli fine igjen, så det kan være greit å klippe disse bort.
klarer du å gni bort algene med fingrene, er det brunalger, og disse blir nok borte når sneglene kommer i karet, for de er god mat for både snegler og fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap