Javamose og gaffelmose

Venter på å motta disse i posten i nærmeste fremtid. Da lurer på hvordan jeg skal "ordne" disse? Ligger de bare å flyter, fester de seg på røtter eller plantes de i grusen? Hva kan evt jeg gjøre for å få dem til å sitte på en rot?
Inaktiv bruker
Om du søker litt på disse navnene vil du finne mange tråder om dette.. Ricciaen flyter, men kan festes med f.eks hårnett på en stein eller en rot.. Javamosen legger seg av og til på bunnen, men den er så "lett" at den flyr avgårde om det kommer litt strøm fra pumpen. Denne kan festes på samme måte som ricciaen, eller bare snurres rundt en rot. Gjærne stikk biter av den inn i hull osv i roten
Hvis disse flyter rundt med strømmen i samme kar, så vil de garantert filtre seg sammen til noe som er mindre vakkert
Det er lurt å feste den ene, og da ville jeg valgt javamosen. Den fester du lett med strikk rundt det du vil feste det på... Jeg lar strikken være på til den morkner og ryker selv. Bruk tynne strimer av javamosen. Da blir det penest ettervekst, synes jeg.

Riccia har sterk oppdrift, og vil ikke gro fast så lett... Denne må derfor festes med et plastnett som er festet permanent. Her må man legge et godt dekkende lag før man fester nettet, ellers vil ikke etterveksten dekke nettet. Skal du gjøre dette med riccia, så ikke bruk alt du har. "Bunnvoksende" riccia tåler ikke like mye som hvis den får flyte på toppen av karet.
Her vises hvordan du kan feste riccia.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap