"Gjennomsiktig" sverdplante
Postet 29.09.07 kl 10:14
Spredde du røttene godt, eller "stappet" du ned ned i bunnen?
Mange har lett for å bare vri den ned i sanden / grusen så røttene ikke får spredd seg godt, og planten for dermed problemer med opptak av næring.
Hvordan lys har du, og hvordan er rutinene dine med lys av og på?
Bruker du noen form for næring?
Mange har lett for å bare vri den ned i sanden / grusen så røttene ikke får spredd seg godt, og planten for dermed problemer med opptak av næring.
Hvordan lys har du, og hvordan er rutinene dine med lys av og på?
Bruker du noen form for næring?
Postet 29.09.07 kl 10:25
Postet 29.09.07 kl 12:27
Jarle_BJeg kjøpte en Stor sverdplante for noen uker siden, og ancistrusene er ivrige til å "gnage" på etter hvert vannbytte og bladene har blitt "gjennomsiktige". Er dette ancistrusene? Hva kan jeg gjøre?
Hva mener du med "gjennomsiktige"? Er de hullete, eller lyse i fargen?
Jeg har lagt inn en tråd om mine grå og hullete bleheri, se under "Stell og krav til planter". Kanskje du finner noen svar der.
Postet 29.09.07 kl 12:30
Postet 29.09.07 kl 12:52
Sverdplanter kan bli slik du beskriver av to grunner.
Gnaging av fisk. Dette kan ofte avhjelpes ved at fisken får tillegg i kosten. Ancistrus, for eksempel kan godt få agurk,paprika, brocoli osv i tillegg til synketabletter og de algene som er i karet.
Næringsmangel. Svardplanter tar opp mest næring gjennom røttene. Den trenger derfor næring i grusen\sanden. Det finnes kuler eller tabletter til å dytte ned rundt og under røttene til planten. Disse holder i mange måneder.
Gnaging av fisk. Dette kan ofte avhjelpes ved at fisken får tillegg i kosten. Ancistrus, for eksempel kan godt få agurk,paprika, brocoli osv i tillegg til synketabletter og de algene som er i karet.
Næringsmangel. Svardplanter tar opp mest næring gjennom røttene. Den trenger derfor næring i grusen\sanden. Det finnes kuler eller tabletter til å dytte ned rundt og under røttene til planten. Disse holder i mange måneder.
Postet 29.09.07 kl 14:39
Postet 29.09.07 kl 15:16
Postet 29.09.07 kl 15:33
Postet 29.09.07 kl 15:58
Litt gammel tråd dette men jeg spør her for det jeg.
Skal lateritkulene (næringskulene) byttet helt innmed planten eller er det ok at de er et par cm unna selve planten? Tenker på at rotsystemet er jo ganske spredt ikke sant..
Lurer også på dette med klipping av blader. Er det bare og klippe stengelen til bladene som er ødelagte eller må jeg ned i grusen med fingrene for og plukke det helt av?
Skal lateritkulene (næringskulene) byttet helt innmed planten eller er det ok at de er et par cm unna selve planten? Tenker på at rotsystemet er jo ganske spredt ikke sant..
Lurer også på dette med klipping av blader. Er det bare og klippe stengelen til bladene som er ødelagte eller må jeg ned i grusen med fingrene for og plukke det helt av?
Postet 08.11.08 kl 15:47
Endret: 08.11.08 kl 15:49
Postet 08.11.08 kl 16:45
Postet 08.11.08 kl 17:12