hjelp, hull i bladplantene mine

har ett 180liter akvarium, for 1uke siden byttet jeg ut alle bladplantene mine på grunn av at de ble fulle av hull. Men alle de andre plantene mine er like fine.
Og nå i de 2 siste dagene så har alle de nye plantene med blader blit fulle av hull igjen, (vet desverre ikke navnet på dem)
jeg har hele tiden tilsatt Aquacare Plantenæring etter doseringen på flaska.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette??
Mulig du har fisk som spiser på bladene. Hvilke fisker har du i karet?
Jeg hadde en gang en gammal, gretten og stor Ancistrus-hann som fikk smaken på planter....

En periode gikk han mutters alene i en 250 liter, som første og eneste innflyttede fisk. Han ble satt der fordi han terroriserte de andre fiskene i den andre 250 literen min. Karet han ble satt i, var til innkjøring, og jeg var ikke helt ferdig med beplantningen enda. Han gikk der alene noen uker.

Så en kveld plantet jeg en haug nye, like planter av Echinodorus-slekten.

Neste morgen når jeg slo på lyset så alle de nye plantene sånn ut (!!)
[External Image]

mona o
Jeg hadde en gang en gammal, gretten og stor [URLBLOCK1]-hann som fikk smaken på planter.... En periode gikk han mutters alene i en 250 liter, som [I]første og eneste [/I]innflyttede fisk. Han ble satt der fordi han terroriserte de andre fiskene i den andre 250 literen min. Karet han ble satt i, var til innkjøring, og jeg var ikke helt ferdig med beplantningen enda. Han gikk der alene noen uker. Så en kveld plantet jeg en haug nye, like planter av Echinodorus-slekten. [B]Neste morgen når jeg slo på lyset så alle de nye plantene sånn ut (!!)[/B]


plantene mine ser akkurat sånn ut som bildet der ja.
har en ganske stor Gibbiceps og en litt mindre, foret de med en halv Squash i natt, og den er svart borte nå
Der var vel den saken oppklart ja.

Om det er kun de store sverdplantene de tar, så er nok svaret å satse på tynne stengelplanter, og mose.

Sverdplanter blir det hull på uansett
Hvis du leser litt om de så står det at de kommer hull hvis du ikke tilsetter Fe (jern) og pdmm eller ka det heter
Det kommer ikke hull i sverdplanter om de får den næringen de trenger i bunnlaget.

Echinodorus plantene ur utrolig flotte planter som er vel verd å ta vare på. Noen næringstabletter i sanden, og en trenger ikke stelle mer med de på månedsvis

Om da ikke fiskene spiser de naturligvis
READ THIS

Utvalget av planter fra denne regionen er dominert av Sverdplanter fra slekten Echinodorus. Dette er i stor grad solitærplanter med store blader, hvorav flere av artene er vakre og lettstelte. Blant de kortvokste artene finnes ikke så mange velegnede alternativer for akvarier med moderat/normal belysning, men noen arter passer likevel. Å tilføre CO2 er selvsagt en fordel, og ytterliger tilførsel av næringsstoffer som jern og PMDD vil også forhindre at Sverdplantene får huller i bladene.
Steffen_93
READ THIS Utvalget av planter fra denne regionen er dominert av Sverdplanter fra slekten Echinodorus. Dette er i stor grad solitærplanter med store blader, hvorav flere av artene er vakre og lettstelte. Blant de kortvokste artene finnes ikke så mange velegnede alternativer for akvarier med moderat/normal belysning, men noen arter passer likevel. Å tilføre CO2 er selvsagt en fordel, og ytterliger tilførsel av næringsstoffer som jern og PMDD vil også forhindre at Sverdplantene får huller i bladene.
Selvsagt hjelper det at en tilsetter det ene og det andre i vannet, men sverdplanter henter det aller, aller meste av næring fra bunnlaget, som Rose sier.
Slik bunnlagsnæring inneholder i de aller fleste tilfellene mer enn tilstrekkelig med Fe (jern)
Det var bare for å si det :P
Sånn at det kunne være saken og ikke fiskene
Hadde lest at det kom hull men det kunne bli bedre med jern og pmdd så eg sa det
Re: hjelp, hull i bladplantene mine
Jeg har et 250 liters kar med sverdplanter som ble veldig hullete, plantene fikk nye og mer solide blader da jeg kjøpte lateritt kuler som jeg dyttet nedi grusen rundt røttene til plantene.

Sugemaller krever grøntfòr og går gladelig løs på plantene hvis du ikke gir dem litt agurk, squash eller algetabletter å sutte på.

En annen synder er blæresneglen. De kommer gjerne med, som nissen på lasset, når man kjøper planter.
Så jeg skyller alltid planter i springen grundig, før jeg planter dem i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap