Hva er fordeler?

Hva er fordeler med hurtigvoksende og saktevoksende planter? Jeg har siden startet av akvarie hobby bare kjøpt hurtigvoksende planter. Og de vokser og er ganske store nå. Er grunnet til at man skal kjøpe hurtigvoksende for å fremkalle alger i vannet slik actrius får noe å spise på? Jeg er litt nybegynner med det andre ord :P
Fordelen med hurtigvoksende planter er at de utnytter mye av næringen i vannet slik at det ikke blir mye ekstranæring. Ekstranæring blir fort til alger. Så hurtigvoksende planter = mindre alger.
Fordelen med hurtigvoksande planter er at dei ikkje framkallar alger.
Dei er gode på å ta opp næring frå vatnet slik at det ikkje er masse overskotsnæring som algene vil sjå sitt snitt til å utnytte.

Eg syns iallefall dette er vikteg, spesielt i nye kar. I tillegg syns eg det er litt spennande når ein kan sjå at akvariet forandrar seg heile tida ved at plantene veks og bli tette og finne. Når dei tar litt overhand er det bare å trimme. Du kan forandre utseendet veldig bare ved trimme plantene på forskjellige måtar.

Fordelen med saktevoksande planter er rett og slett at det blir mindre vedlikehald. Det er også veldig mange nydelege saktevoksande planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap