Javamose

Den vil bare rett og slett ikke leve i karet mitt! Kjøpte en bambuspinne med javamose på for et par uker siden, men den har bare dødd mer og mer..
Hva i alle dager skal jeg gjøre for å få den til å trives?
Kan du fortelle litt om vannverdier, lys osv...
Det er enkelte som sliter med mosen. Andre bli ikke kvitt den.
Noen fellesnevner finner jeg rett å slett ikke.

Har selv ei rot, som var en del gross meed mose. Denne var stappfull av fysj&æsj-snegler, og ble derfor behørlig spylt med vann på 75`C, for deretter å skrubbes.
Var sikker på at mosen var stein dau, men lot restene være igjen som fôr til ansictrusene.

Men var mosen død? Nope :p Den overlevde jaggu denne behandlingen!
Jeg kjøpte også disse et par av bambuspinnene som er surret med javamose, men det begynner å bli ganske lenge siden.
Jeg visste det ikke da, men utifra hva jeg nå vet, så mistenker jeg at de pinnene er surret for hardt. Javamose dør når den trykkes flat og tvinnes så hardt fast med tråd. Den må ha litt sirkulasjon og lys rundt seg, og visner om den klemmes fort tett nedpå underlaget.

I dag har jeg ingen problemer med å få javamose til å trives Må luke vekk ofte i enkelte akvarier, for lange tråder kravler snikende rundt i hele karet enkelte steder og "sluker" det helt

For å få javamosen til å etablere seg lønner det seg å legge den løst oppå en trerot e.l., og så bare stappe en liten flik av mosen fast nedi en sprekk i rota eller lignende. Bare nok til at den ikke driver avgårde i strømmen, men holder seg i ro på samme sted. Etter en stund vil den sende ut små, spesielle mosetråder og denne nye tilveksten klorer seg ofte fast på egenhånd.

PS!
Javamose kan være beintøff!
Hadde en kokosnøtthule med javamose en gang, som jeg bestemte meg for å fjerne. Rev av mosen og kastet den, og la kokosnøtthulen i en pappeske.
Minst to, kanskje tre, måneder etterpå skulle jeg bruke en hule igjen og tok opp den i esken. Plasserte den i akvariet. Etter noen uker begynte den å bli grønn.... grønnere og grønnere. Til slutt hadde den fått en hatt av javamose! Rester som hadde ligget tørt i lang tid våknet til liv da det kom under vann igjen. Og den mosen som vokste frem fra "scratch", satt dønn fast. Som limt til nøtta
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap