Alger jeg vil beholde?

Ikke kjeft...ja, vet jeg kunne lett etter annen tråd - men hadde lyst å poste et par bilder :P De er uklare det vet jeg men de sier litt om suppa jeg vil beholde.
Altså, jeg har 2 røtter som jeg har mose på. mosen vokser av seg selv nå. den ble bundet fast i fjor engang. nå har det seg sånn at i tillegg til den vanlige mosen så vokser det alger på begge røttene. de er litt sånn mørke, blålige i farven. noen av plantene har også disse algene. men de sprer seg ikke i rekordfart og de ser ikke ut til å plage fiskene. de plager heller ikke meg. syns det hele ser naturlig ut, og vannnet ellers er klart og fint. (nej jeg har ikke målt verdiene) har hatt røttene oppe en gang og vasket dem, har også lest advarsler om at røttene kan avgi garvesyre etter en viss tid. men nå vil jeg bare at disse algene skal få bli og være en del av miljøet i tanken. er det greit lissom?
godt nyttår btw
Ser ingen grunn til at du skal stresse med å kvitte deg med algene, om du trives med dem
Det finnes faktisk alger som ikke ser så aller verst ut, har selv noen som jeg etterhvert gav opp kampen mot. I dag syntes jeg de faktisk er dekorative
Hehe, du er en av de få jeg har hørt om som vil ha dem. Men selvsagt, du bestemmer jo selv, det er ingen som kan si noe på det. Så dyrk i vei

Og om du vil ha flere av de algene der, så er det bare å sette inn mer eller kraftigere sirkulasjon i karet eller flytte de røttene nærmere utblåset på filteret ditt. Penselalger heter de, og er en av de mest forhatte algene som finnes. Folk har tømt og desinfisert hele akvarier, i sin desperate kamp for å bli kvitt de.

Penselalger elsker sirkulasjon, jo mer jo bedre. Man vil ofte se at det er mest av dem der utblåset fra filteret er, eller i nærheten av dette. Men de vokser gjerne litt overalt ellers også...

Fiskene bryr seg sjelden om alger, så det gjør ingenting. Men i de mest drastiske tilfellene kupper penselalgene absolutt hele karet og kveler de vanlige plantene slik at de dør ut.
de er jo faktisk dekorative slik du skriver Frank :P
Jeg tenker sånn at når jeg tapper ned denne tanken og bytter den om ikke så lenge så er det jo ikke så farlig om de får leve til da. Røttene blir jeg nok uansett å kassere/bytte ut med noen større.
Kan stemme i forhold til sirkulasjonen jeg har. Den er nok for kraftig for tanken men den forrige pumpa tok kvelden for tidlig, dermed satte jeg nok inn en som var litt for kraftig.
Tusen takk for svar
Det er faktisk flere som vil ha alger i akvarie. Folk som holder Tropheus f.eks. Alger hører til i naturen så de skal får lov å vokse i karene mine, men bare på riktig sted.
hehe, ja det gjør algene her - foreløpig. så da får de lov å være her, skal se om de har sae på fiskebutikken over helga.....ser at de liker sånne beitemarker :P
Mitt første akvarie fikk jeg når jeg var ca 10 år gammel. Faren min hadde akvarium og jeg fikk grini meg til mitt eget til å ha på rommet mitt, skulle liksom rengjøre det selv. Tror akvariet var ca 70 liter. Fikk noen guppy, en sugemalle og 3 kuli ormer. Akvarium var kult ca 3 mnd. Etter det ble det ikke rengjort noe mer, ikke vannbytte ikke skaraping av ruta. Fisken ble ikke en gang fora. Grodde fullstendig igjen, gikk ikke an å se inn. Fatter ble til slutt lei og tok fra meg karet. Skulle bruke det til avlskar. Han ble veldig overasket i det han skulle se om det var noen fisk oppi der før han skulle tømme karet. Det vrimlet av kuli ormer. Hadde formert seg noe voldsomt Var sikkert 50 stk oppi der. guppyene hadde også formert seg. Sugemalla så også ut til å trives. Endte med at han lot karet stå. Fjernet algene på frontglasset og solgte noen kuli ormer. Akvariumet var faktisk kjempe lekkert etter han fikk bort algene på frontglasset. Kuli ormene fortsatte og formere seg. Ble plutselig en voldsom stopp på hele greie når jeg fant ut at fisken sikkert hadde lyst på Cola og noen spritusjer. Vet ikke om det er algene eller hva det var som gjorde at fisken trivdes og kuli ormene formerte seg, men akvariumet var faktisk ganske lekkert fult av alger. Hvis man først aksepterer dem så er alger faktisk ganske fint.
En fin fortelling Skywalker!
Lev med og ikke mot naturen.
Tilfeldig bekjentskap
© Vegar Haugerud
Reklame for plussmedlemskap