Noen som kan anbefale planter som ikke blir spist opp?

I forrige uke kjøpte jeg inn 5 nye planter til akvariet, da mange av de jeg hadde fra før er blitt spist opp av ancistrusene, golden Nugget og muligens SAE`ne ( det er iallefall disse jeg mistenker har forsynt seg kraftig av beplantningen der). Plantene jeg kjøpte inn var muligens en Ludwigia av noe slag, 2 stk. sverdbladplanter og gulrotgress. I dag når jeg slo på lyset så jeg at de igjen hadde vært på ferde Plantene er blitt hullete og flere grener er blitt tatt opp med rota.
Nå skulle jeg gjerne hatt forslag til noen planter som får vokse seg litt store og dekorative uten å bli angrepet av sultne maller. Det blir litt kjedelig med bare Anubias.


Veldig takknemlig for tips
Jeg må legge til at fiskene/mallene faktisk får mat, men kanskje det ikke er nok "grønt"i kosten deres. Hos meg får de Plecomin, Tabimin, rekepellets hver dag og agurk ca. 2 ganger i uka (mallene). Er det andre ting jeg også kunne supplert med sånn at plantene får stå i fred?

Svært glad for tips
Om du forer dem hver dag så var jo dette rart. Mine får plecomin, JBL Novo fect + Novo pleco og sqush en gang i blant. De tar til seg litt artemia og røde/ hvite/sorte mygglarver også.
Har ancistrus og L-128

Disse rører ikke plantene mine, hvor mye forer du da og hvor stor er fiskene?
Ancistrus spiser planter i blant. De kan gomle i seg både det ene og det andre, til tross for all slags "servering" fra oss.

Dette er det en ancistrus som har gjort...


[External Image]
Jeg fòrer med 2 plecomin, 2-3 tabimin og 3-5 rekepellets 1 gang pr. dag. Av bunnfisk som forsyner seg har jeg 3 ancistrus sp (4-7 cm.) 1 golden nugget L-81 (ca. 5 cm) 1 L-129 (4 cm.),1panaque maccus ( ca. 4-5 cm.) Har ellers 4 Kuhliål og 3 Praktbotia på 5-7 cm, som forsyner seg av fòret, botiaene eter også av flakfòr, granulat og annet fòr. Alle mallene og botaene ser ganske gode og runde ut. Er dette likevel for lite?

Jeg får desverre ikke sett bildet ditt Mona, uansett hvor mye jeg trykker på "krysset":s
Nei jeg syns ikke det, i tillegg så skal de jo gnage litt alger også hehe
Ja de er flinke til å holde algene borte
Panduro
Jeg får desverre ikke sett bildet ditt Mona, uansett hvor mye jeg trykker på "krysset":s


Nå har jeg fikset det. Trykk F5 på tastaturet ditt... ser du det nå da?
Jepp, nå fikk jeg sett det. Akkurat sånn ser mine echinodorus ut også:-p. Jeg hadde tidligere en stor en av typen Macrophyllus? Vel, den er borte nå
Noe annet jeg kan gi dem i kosten, eller finnes det planter som de ikke gidder å smake på? (Unntatt Anubias da, for de har jeg egentlig mange nok av og minst 3 forskjellige

Kjempeglad for svar
Jeg vet ikke, men javabregne pleier å få stå i fred for plantespisende fisk. Det hevdes at den smaker for vondt Den mallen som gnagde hull på sverdplantene i et helt kar hos meg (samme mallen som gjorde det på bildet ovenfor her) har ikke rørt javabregnene. Den bor nå i et kar som kun er beplantet med javabregner festet på trerøtter (det er det akvariet som er avbildet nederst i artikkelen) Og den har ikke spist på et eneste planteblad nå

NB!
Den danske nettbutikken Akvarieudstyr.dk har en liste over
planter som ikke blir spist av planteetende fisk!
Se gjennom listen, og noter ned navnene på de plantene du liker. Så bare tar du med deg lappen med navnene når du skal handle akvarieplanter, eller du bestiller dem et sted.
Tuusen takk for svar javabregnen trives dessverre ikke i dette akvariet, men er kjempefin i et annet kar uten fisk og lys (men med masse svevealger:P)
Kjempefint med lista du linket til, skal notere meg navn og ta med meg neste gang jeg drar i dyrebutikken
Jeg klarte ikke å vente særlig lenge med det dyrebutikkbesøket. De hadde nettopp fått inn nye planter, så jeg valgte å dra mens utvalget ennå var ganske bra
Jeg tok med meg listen fra Avarieudstyr, men desverre fant jeg bare en derifra; Echinodorus osiris "rubra". jeg måtte selvfølgelig også kjøpe noen kjempeflotte og ganske rimelige eksemplarer av Echinodorus bleheri (selv om jeg vet at jeg ikke burde:p.).
Skal bli spennende å se om noen får stå i fred. Jeg får forvelle litt brokkoli å fòre mallene med innimellom (det ser jo også nesten ut som planter?), ha på lyset litt lengre kanskje for å korte ned på mallenes aktive tid, og til sist hvis ikke det hjelper; sitte vakt foran akvariet;p.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap