Hvordan feste planter slik at de ikke flyter opp ?

Har disse plantene. Problemet er at fiskene spiser på de slik at de flyter opp og må festes/plantes på nytt omtrent flere ganger om dagen. Har noen tips om hvordan jeg fester plantene slik at de ikke flyter opp ?
Prøv med et tykkere bunnlag... og/ eller legg noen steiner inntil planten så det blir ekstra vekt til den får festet seg.

Den ene planten din er forresten meget godt fungerende som flyteplante også.
Tenker du på den minste i forgrunnen ? Den var jeg så lei av at fløt opp at jeg kastet den..... Mitt nåværende oppsett er det bildet med rota i..
Jeg har i enkelte tilfeller funnet meg en liten stein og festet planten med strikk eller gøtt til denne. Da blir den liggende. De mest irriterende plantende, synes jeg er de som fisken deler på midten. Småbladetet stengelplanter. Disse fester jeg sammen med strikk så jeg får en bunt.
Plantene trenger gjerne litt røtter før de sitter godt i såpass grov grus, spesielt når det er ett så tynt gruslag.

Det gjelder å la plantene stå i fred til de setter disse røttene, så er de selvforankret.
Som Liz sier, hjelper det ofte å legge noen småstein rundt\på stammen for å holde de fast.
Hjelper ikke dette, finnes det planteankre en kan bruke.

Men du trenger masse, masse mer planter om du skal sørge for å holde alger i sjakk, og holde vannet i topp kondisjon
Virker som det hjalp å få den rota oppi, at fiskene ikke spiser så mye på plantene lenger. Nå har det gått 2 dager uten at jeg har måtte sette de ned på nytt og at jeg har måttet rense akvariet for avbitte platerester som flyter rundt..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap