Ønsker forslag til "røde" planter.

Er det noen som har tips til planter med røde blad som også er enkle å få til
og som fiskene ikke eter opp i løpet av første dag? Jeg har foreløpig prøvd rød Lotus og en type Ludwigia. Lotusen fikk stå lengst men trivdes antagelig ikke noe særlig. Ludwigiaen så ganske bra ut i ett par dager før den var full av hull. Jeg har engelsk elvegrus som bunnsubstrat og gir gjødsel i form av Tropica Mastergrow og Tetra Plant gjødseltabletter.

Takknemlig for tips
Har du prøvd denne varianten av ludwigia? =Ludwigia repens
Den får stå i fred her hos meg,men det kan sikkert variere med fisketyper og favoritt planter
Det er mange røde planter å velge mellom. Sjekk i plantebasen og surf på akvariebildene her på forumet så får du mange tips.

Men røde planter trenger mer lys enn grønne planter og er derfor litt mer krevende.

Du sier at fiskene spiser opp plantene. Enkelte fisker passer ikke i et planteakvarium. Hvilke fisker har du?

Hvis du har fisker som spiser planter må du kanskje satse på litt hardføre planter med tykke blader. F.eks sverdplanter (Echinoodorus). Flere av disse har farger som går i rødt (f.eks barthii)

De rødeste planten som jeg har er Papegøyeblad. Den er lett og vokser veldig fort med godt lys.

Lykke til!
Alternanthera reineckii 'Pink'

Som Geir nevner ovenfor, er rødbladete planter stort sett mer lyskrevende enn grønne. Hvor mye lys (hvor mange watt og lysrør) har du i akvariet ditt, Panduro, og hvor stort er karet?
Tusen takk for svar
Jeg har prøvd både Ludwigia repens og en annen rødere type av Ludwigia; ingen av disse fikk stå mange dagene før de var hullete og mange av stilkene var trukket opp med rota

Av plantespisende fisk er det ancistrusene og en Golden Nugget L-81 som jeg er helt sikker er synderne,og de er jeg nesten nødt til å ha der.
Papegøyeblad ser kjempefin ut, men har aldri sett den i handelen her. I plantebasen står den som vanskelig å få til, og at den helst burde ha ekstra CO2. Kanskje verdt å forsøke den likevel? (hvis jeg greier å skaffe den:s).

Akvariet er på 240liter (Juwel), og av belysning har jeg 2 38 watts lysrør; et planterør og et vanlig daglysrør. Det er snart ett år siden jeg satte dem inn, så det er kanskje på tide å skifte dem ut?

Har tatt flere runder og sett på mange flotte medemsakvarier. Har også sett og lett i plantebasen. Tenkte jeg likevel ville høre om dere har tips/ erfaring med planter som kunne være enkle å få til
Den som du linket til Mona, var også kjempefin
Ancistrusen skulle normalt ikke være noe problem for plantene. Gibbiceps har jeg ikke noe erfaring med.

Med så lite lys er det ikke så lett å få til røde planter. Poenget er at rødfargen først kommer når plantene får nok lys. CO2 trigger veksten hos de fleste planter, men er slett ikke nødvendig for alle typer.

Det er som med oss bleikinger. Vi må ut i solen for å få brunfarge.

Geir Rolfsnes
Ancistrusen skulle normalt ikke være noe problem for plantene. Gibbiceps har jeg ikke noe erfaring med.

Det var Golden Nugget, ikke Gibbiceps, de har heller ikke jeg erfaring med

Jeg glemte å nevne at jeg også har reflektorer i akvariet, men det blir kanskje uansett for lite lys?...

Takker så mye for svar
Hmmm. blingset litt på den fiskenavna her.

Golden nugget er jo i samme familie som Ancistrus, men blir ganske mye større. Vil tro at den kan være hardere mot plantene enn Ancistrus.

Men det er likevel CO2 og lys som skal til for å få fart på planteveksten. Hvis du klarer å sette inn 2 ekstra lysrør vil det begynne å hjelpe.

Men ellers må du bare prøve deg frem. Jeg har opplevd at planter kan vokse ganske greit i et kar med lite lys også, men de vokser da mye seinere og faren for at de blir "slitt ut" av fisker eller at de gror til med alger er større.

I akvarier med lite lys og ingen CO2 tilsetning vil jeg anbefale at man velger planter som er hurtigvoksende og ikke spesielt avhengig av CO2. Man bør også være forsiktig med å tilsette plantenæring.


Ludwigia repens kan forøvrig få både grønne, gule og røde blader, alt etter hvilke lysrør man har. Nokså morsomt, merka det når jeg skifta lysrør, og begge var mye futt i, så det var bare fargene som gjorde utslaget. Virker som de kan utnytte seg av litt av hvert og reflekterer deretter.
Har opplevd det samme. Hos meg gir denne planten faktisk mørkest rødfarge ved dårlig lys selv om den da vokser mye saktere. Med godt lys blir den oransje og nesten rosa, og nye skudd er gjerne gulhvite.



Tusen takk for alle tips
Jeg får etterhvert se om det går an å få montert et par ekstra lysrør i armaturet, og ikke minst finne noen som kan gjøre det det må kanskje gjøres av fagfolk også? I mellomtiden får jeg nøye meg med litt grønnere planter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap