Hva slags mose kan vokse fast på glasset?

I den eneste 19 literen min, som har vært i drift i over ett år, var det en eller annen form for rester av mose. Trodde jeg hadde fjernet alt for lenge siden, men det var noen rester igjen som har grodd videre. Karet har bare stått helt urørt i lang tid, ganske bortgjemt under en benk så jeg ser ikke så ofte på det. Kun noen eplesnegler i det som jeg slipper litt mat nedi til, sånn en gang i blant.

I dette karet har Echinodorus tenellus vokst kjempebra, bunnen er helt dekket av en tett matte av "gress". Så tett at jeg tenkte å fjerne mosen og gi mere luft til gresset. Så jeg tok tak i mosen og dro løs.... og opp kom omtrent hele matten med gress også! Argh! :-/

Mosen har på et snikende vis krøpet bortover grusen under Tenellusen, kommet frem til glasset og begynt å klatre der også, på alle sidene. Jeg ser at mosen faktisk har klatret flere cm oppover glasset og sitter dønn klistret! Det var ikke mulig å få vekk med fingrene, så jeg må vel rote frem en algeskrape (vet ikke om jeg har noen sånne lenger) og skave det løs.

Jeg har aldri sett mose som greier å feste seg selv på glass, kun mere porøse materialer. Hva slags mosesort kan dette være som har klart det? Jeg har kjøpt litt mose hist og pist gjennom tidene, og jeg husker ikke hva jeg brukte her.

Den fine gressmatten ble iallefall ødelagt... noe så ergelig! Får vel ta opp alt og plante på nytt. Æsj!

Dessverre kastet jeg mosen før jeg tenkte på å ta bilde av den, men det hadde vel vært vanskelig uansett...? Men jeg tenkte kanskje noen kjente igjen beskrivelsen, for det kan vel ikke være mange moser som klarer å feste seg på glass?
Vanlig Javamose vokser godt på bakveggen i det ene akvariet mitt Har faktisk vokst godt over vannlinjen i tillegg, der er den nesten frodigere enn den er under vann.

Synd med tenellusen, men godt den vokser rimelig greit i alle fall.
Javamose.

Den vokser godt fast, om det er litt belegg etter alger på ruta.
På rent glass, greier de ikke å vokse.



Her er fastgrodd javamose på tre sider 180 literen
det var et flott kar.slik kunne jeg også tenke meg det i 110=) hvordan har du fått dette til? hvor mye mose,hvor lang tid å slikt?
Startet med pen stein innredning, med litt javamose på, og ellers noen enkle planter. Etter en tid tok javamosen over, og jeg lot den få overta det hele.

Jeg klipper den med saks ca hver måned. Da endrer jeg fasongen, for forandringens skyld.

Men dette er utenom tema. Unnskyld Mona
takk takk__=) ikke meningen å kuppe tråden da.
Det gjør jo ingenting. Jeg har allerede fått svar på det jeg lurte på, så kupp i vei!

Jeg leser alt du skriver om moser, jeg, Rose
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap