Utvekst/alge på javabregne

Lurer litt på hva dette er? Er det ny avlegger på gang eller er det alger som begynner å etablerer seg. Ser at jeg har flere blad med lignende utvekster.
Studer oversiden av bladet, der utveksten er. Om det er en avlegger, vil du se en svart flekk helt gjennom bladet.
På oversiden av den svarte flekken vil det komme små grønne blader.

Merkelig sted for en enslig tust med penselalge, de pleier å etablere seg på oversiden og rundt kanten av blader og dekorasjoner først.
Ingen svarte flekker gjennom bladet, men midt i trådene så er det en liten grønn utvekst. Veldig smått dette her, vanskelig å få tatt gode bilder. På andre blad er det ytterst på tuppen, men fremdeles ingen svart flekk på andre siden.

Penselalger har jeg i karret, ser de spesielt godt på Twisterne nærmest lyset.
Vil tippe at dette er en avlegger. Det kommer nok snart flere, og plantebladet vil vere svartflekket.

Jeg pleier å bruke fingeren på avleggerne, og gni de bort med. De løsner ganske lett når de har fått et par blader.
Ok, da skal jeg vente å se, er i en forskningsfase på plantesiden for tiden.
Ja da har tustene vokst siden sist, jeg tipper avleggere. Kan noen bekrefte det samme eller er det alger? Ligner fælt på røttene til javabregna.

[External Image]

[External Image]

hmm, ser det er på tide å gå over sideglasset med vatt
Likner veldig på avleggere. Ta av noen og plant de i sanden/grusen og se om du får en ny plante! Det gjorde jeg, og det viste seg å være avleggere...
Kan klippe av en liten bit å prøve i en sprekk på ei rot, men har egentlig ikke plass til flere javabregner.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap