Prosjekt "få planter til å overleve" all hjelp mottas!

Etter en skikkelig sykdomsrunde i 45L ser det nå ut som fiskene begyner å komme seg igjen. Det er ca 1mnd siden siste dødsfall, så nå er jeg på nippen til å friskmelde karet.

Hvertfall!! Nå står plantene for tur! Til nå har alt bare råtnet vekk. En del av de hadde fått et hvitt belegg rundt stilkene, akkurat som hvit pels! Noen som vet hva dette er?

Nå har jeg hivd ut alt som ikke ser friskt ut, og kjøpt inn litt nytt. Fortsatt litt tomt der, men det kommer seg.
Plantene vokser relativt fort, og blir høye! Men det er akkurat som de dør nedenfra og opp. Alle blader faller av nederst, også spiser det seg oppover til det bare er en lang stilk igjen med noen blader på toppen, veldig stusselig! Og så kom den ekle pelsen!

Jeg er litt usikker på hva slags lysrør som sitter i karet, men det er litt gulaktig i skjæret.
Håper noen har mulighet til å komme med litt tips kanskje til tiltak og hvordan planter jeg burde ha. Har vært nøye med å kjøpe planter som det står easy og very easy på i dag
Det hvite rundt stilkene på plantene dine mistenker jeg er sopp eller lignende. Siden det høres ut som om dette gjelder stilkplanter så ville jeg klippet av den friske toppen og plantet den på nytt, og fjernet det som er stygt. Fjern også røttene så de ikke blir liggende i bunnlaget å råtne. I et så lite kar så kan det fort bli for mye organisk avfall på den måten.

Mistenker at det er litt lite lys for plantene dine også, eventuelt at plantene er lyskrevende. Det siste kan du sjekke i plantebasen. For å øke lysmengden kan du til å begynne med velge et lysterkt rør, feks Life-glo ll. En reflektor hjelper også masse. Husk at lysrør bør skiftes årlig.

I tillegg til å velge lette planter så kan du også velge de som tåler minst lys. Sett de som vil ha mest lys i midten av karet og de tåler mindre lys ut til sidene. Husk å fjerne potten og "ulla" før du planter de. De fleste stilkplanter trives best når de plantes enkeltvis, men la de gjerne stå i klynger. Da gjør de gjerne litt mer ut av seg.

Når det gjelder gjødsel så anbefaler jeg at du starter med godt under halv dose og øker langsomt over mange uker. Grunnen til dette er at plantene må få tid til å omstille seg til den økte "matmengden" slik at ikke algene tar overhånd. Når du ser at algene begynner å dukke opp så reduser mengden gjødsel til du finner akkurat den doseringen som karet ditt har behov for. Planter med stort rotsystem kan i tillegg ha behov for noe plantenæring rundt røttene, feks gjødseltabletter.

De fleste vet at regelmessige vannbytter er bra for fiskene, men også plantene vil trives med gode vannbytterutiner.

Håper du får til plantene dine etterhvert. Det er veldig morsomt når det endelig blir grønt i karene

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap