Flytting av planter

Jeg har da vært så dum og plantet litt etter når jeg har fått planter. Dette ser helt på trynet ut, da det er veldig rotete og det ser ut som akvariet er veldig lite. Noen ideer på hvordan jeg kan få flyttet de uten at det blir massedød blant fiskene i akvariet?
Skal få lagt ut noen bilder av hvordan det ser ut snart.
Jeg flytter om og planter nytt nesten hle tiden jeg. Noen ganger må man jo det, spesielt hvis du har hurtigvoksende planter som vokser veldig. Jeg har aldri hatt noen problemer med dette. Ingen fisk som har dødd av det i hvertfall.
Du kan jo "late som" om du skal flytte karet? Dvs. ta vare på ca 50% av vannet, og la fiskene gå i et kar/balje/stor bøtte sammen med filteret og evt varmekolbe. Ominnred karet og kos deg, når du er ferdig er det jo bare å fylle opp halve karet, blande inn det "gamle" vannet, starte opp pumpen oppi der og slippe fiskene tilbake.. Blir jo som et stort vannbytte, for dem, når det gjelder vannverdier. Er jo ikke sikkert at fiskene tar skade av en plante-ominnredning mens de går oppi der, heller Spørs jo på hvor mye av innredningen ellers du vil endre på, og om plantene dekker hele karet. Blir jo endel grums av slike flyttinger, og ikke alltid like enkelt å se hverken fisk eller andre planter.. :p Synes selv det er greitt at fiskene er ute når jeg styrer som verst, er litt pinglete av meg, redd for at jeg skal skade dem på noen måte. Men, antar i rettferdigheten navn at de ikke akkurat synes det er stas med forvisning i noen timer. Ser da ut som de koser seg med "fresh" innredning, likevel, og jeg synes det er enklest at vannet ikke er kjempe grumsete når jeg blir ferdig..
Jeg flyttet vallisneria mm fra et kar over til et annet som var helt nystartet. Plantene lå en stund i en balje med bare plast over.
Etter noen dager så jeg plutselig at en ciklide-yngel var kommet med planten og svømte vettskremt rundt i karet :-O Tøffing !

Har du småfisk som kan gjemme seg i plantene når du tar de ut så kanskje rist de rein i ei bøtte med vann? Så kan du sjekke at ingen blindpassasjerer blir med
Det er bare det at pumpa og innmaten sitter "fast" i karet. Sånn juwel komplett-pakke hvis noen av dere vet hvordan det ser ut.
Da er det vel like greitt å la det sitte i karet under ominnredningen, tenker jeg... Har du en luftpumpe med stein som du kan bruke til fiskene en times tid, eller to?
cessan
Jeg har da vært så dum og plantet litt etter når jeg har fått planter. Noen ideer på hvordan jeg kan få flyttet de uten at det blir massedød blant fiskene i akvariet?

Fiskene tar ikke skade av flytting av planter, ei heller av "roting" i sand/grus.
Det er ikke nødvendig å ta ut fisk bare for at du skal ommøblere. Jeg tar ut en del av vannet først også røsker jeg ut planter ,røtter og det jeg skal flytte på mens både fisk og yngel er i karet. Ingen tar skade av dette....
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap