Sorte blader på cryptocoryne, hva og hvorfor?

Den ene Cryptocorynen min har fått endel sorte blader. Jeg prøvde å klippe bort de dårlige bladene og plante den om, men flere av de nye bladene som kommer opp er også sorte.

Jeg kan lite om planter og har ikke peil på hva som er problemet. Jeg har flere av den samme planten i akvariet og de vokser fint. Bladene råtner ikke opp, så jeg tror ikke det er denne Cryptocorynesyken jeg har lest om.

Iom at det bare er denne ene planten som sliter (såvidt jeg kan se), tviler jeg på at det er noe generelt galt med vannet/belysningen. Men hva vet jeg?

Er dette noe som ringer noen bjeller og som noen vet hva skyldes?
Vi kan ikke få se et bilde da?
frosken
Vi kan ikke få se et bilde da?


Nei, jeg kan jo ikke gjøre det enkelt for dere.

Jeg hadde håpet det var såpass kjent at jeg slapp å ta bilde. Lyset er av for natta og da er det så klønete å ta bilder. Jeg tar frem kameraet i morgen, så skal vi se om vi får postet et bilde...
Her, endelig, er et bilde av planten. Bladene som kommer opp er mer eller mindre sånn grå-svarte. Noen spirer grønt, men så blir de slik som disse.
Dette gjelder som nevnt kun denne planten. Jeg har flere av samme type plante i karet som vokser helt uten disse problemene...
Skal ikke klage på uklarheter nå,når du endelig har fått tatt bildet..
Men ut i fra det jeg ser,så kan det være et algeangrep på denne planten og den lille ved siden av.(den kan ha spetter som skal være der,det klarer jeg ikke se av bildet)
Jeg har prøvet det samme her,med å la planten få en sjanse men det har jeg gitt opp.
Så hvis det stemmer at det er samme problem,ville jeg anbefalt deg å ta opp planten og kaste den.
Det kan være alger, men jeg tror ikke det. Hvordan alge evt.?
Planten sto tidligere ved siden av to-tre like cryptocoryner og om denne var angrepet av alger, ville vel de andre vært det også?

Har lagt ved et bilde tatt idag. Planten vokser jo, men her ser dere at det fremdeles kommer opp "sorte" blader. De har samme farge som bakgrunnen, så kan være litt vanskelig å se, men det er flere nye blader i forhold til forrige bilde. De er altså ikke døde, men allikevel er ikke ting som de skal være.
Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser noe annet galt med bladene enn at de er litt mørkere. Når det gjelder cryptocoryner kan både utseende og farge på bladene endre seg etter hvor mye lys de får og hvor mye og hvilken næring det er i bunnlaget.

Hvis du er helt sikker på at det dreier seg om samme art som de andre (mange cryptocoryne-arter er veldig like) så tipper jeg den driver å tilpasser seg de nye forholdene dit du har flyttet den. Jeg forstod deg vel riktig og at du hadde flyttet den fra de andre plantene?
Er enig med deg , dette bildet er skarpt og jeg gjenkjenner ikke alger på disse bladene.
Jo, jeg har nettopp flyttet den - men det var fordi den begynte å få sorte blader og jeg skulle sette den et sted den fikk mer plass og mer lys.

Jeg ser nå at der den sto, har noen andre av dens søsken fått liknende symptomer. Se vedlagte bilde - der bør det ikke være noe tvil om at bladene bare ikke er litt mørkere?

De skal vel ikke være slik?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap