Dykke etter planter

Er det flere enn meg som har vurdert tanken på å finne fram dykkemaska, og hoppe i vannet for å finne planter selv?

Jeg har aldri sette etter planter i ett vann før, men det er jo rart om det ikke skal gå ann å få tak i noe? Kan se for meg at det er verdt ett forsøk, eller?

Tror egentlig det er lettere å finne planter på grunna. Der har jeg hatt hell selv... Men plantene trenger ganske lang akklimatisering, har jeg funnet ut... Iallefall enkelte.
Hvis det ikke er fristende med dykking, så kan jo en rive være hendig å bruke dersom det er langt ned til plantene.
DYKKING er bra

men lite planter å se-...
Aggi
Tror egentlig det er lettere å finne planter på grunna. Der har jeg hatt hell selv...

Hvilke planter har du funnet? var det verdt turen eller?
Jeg fant noen gresslignende planter, men det er to år siden nå, og da hadde jeg ikke skikkelig belysning, så jeg antar at det var en av grunnene til at de ikke klarte seg så godt... Men det skal være flere arter man kan holde i akvarier, så det er jo bare å prøve seg...
Har lest om noen som har prøvd dette med planter fra lokale vann i Norge.
De holdt bare noen få måneder pga temperaturforskjellen..

Kan jo hende noen som har bedre erfaring enn de jeg har lest om. )
Tror sikkert årsaken er at de norske plantene ikke helt takler den langvarige varmen det er i innendørs akvarier i norske hjem. Akvariene våre holder jo 24-26°C i de fleste vanlige selskapskar. Det er ikke noe liv for en kaldtvannsplante - de er jo faktisk gjennom tusener av år tilpasset et liv i kaldt norsk vann, som sjelden når opp i de helt badevennlige temperaturene. I så fall kun i svært korte perioder en veldig kort del av året.
Mine levde i ca et halvt år, men det ble ikke noen særlig vekst på dem...
Inaktiv bruker
er det noen som har prøvd vannliljer fra et norsk vann da =
Tror de blir litt for digre.. :S
Men jeg har prøvd dvergvannliljer som man kan kjøpe på hagesentre eller på dyrebutikken...
men når det er gratis, så gjør det forsåvidt ikke noe om de ikke holder til evig tid. Går jo ann å hamstre mange planter, siden de ikke vokser så særlig.
Jeg mener det er verdt ett forsøk! Kanskje jeg er heldig! Håper jeg finner noen som er fine da, men ska uansett vente til litt lenger ut på sommeren, frister ikke å kave rundt i vannet på denne tida. Så sykt kaaaldt!
Det er noe gress-planter i tjenna her, jeg fikk de ikke til å funke i akvariet, men nå hadde ikke jeg aklimatisert heller da
[External Image]
Inaktiv bruker
det eneste akvarium det funker i er veld er kaltvans akvarium med dvergtankarpe=

hei Odd den vannlilja på det bilde var fin=
Odd Espen
Det er noe gress-planter i tjenna her, jeg fikk de ikke til å funke i akvariet, men nå hadde ikke jeg aklimatisert heller da :)


hadde vært fint me noe sånt i akvariet da!
hva gjør jeg når jeg aklimatiserer planten da?
Beowulf
hva gjør jeg når jeg aklimatiserer planten da?

Tilpasser den gradvis til varmere vann. I dette tilfellet gjerne over flere uker siden forskjellene i temperatur er så store.
Blir nok en tur på meg til det lokale vannet ja!

Men hvordan gjorde du det? Tok du opp rot for rot, eller spadde du opp med torv og det hele?
Jeg tok en og en rot hvertfall
Hadde forresten en vannlilje i et kar, som vokste seg stor og fin, helt til den plutselig begynte å sture og råtne, men den stod ganske lenge da! Tror jeg har bilde av den på det ene karet i profilen min.
Odd Espen
Hadde forresten en vannlilje i et kar, som vokste seg stor og fin, helt til den plutselig begynte å sture og råtne, men den stod ganske lenge da! Tror jeg har bilde av den på det ene karet i profilen min.


Haha! Var faktisk stilig det da
Inaktiv bruker
Odd Espen
Jeg tok en og en rot hvertfall :) Hadde forresten en vannlilje i et kar, som vokste seg stor og fin, helt til den plutselig begynte å sture og råtne, men den stod ganske lenge da! Tror jeg har bilde av den på det ene karet i profilen min.


hva heter akvariumet Odd?=
David Gabrielsen
hva heter akvariumet Odd?=:-D

Åh, tenkte jeg ikke på å skrive :p
Her...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap