Trenger innspill til grønn plante i bakre venstre hjørne.

Er det noen av plantegutta/jentene som har forslag til en grønn plante som kan passe inn i venstre bakkant av karet.

Karet er på 222 liter og har mye lys (for tiden 6x54W T5) og får Co2 tilsetning.

Bør være en plante som ikke blir alt for svær og vokser rett ut av karet.
Stilig kar!
Hva med å knipe av en av de høye, og sette en stilk ved siden av, sånn at det blir en større klynge? Ikke at jeg er noe planteguru, da... Men jeg ville iallefall gjort det.
Hvis du har plass kan det passe med en sverdplante (f.eks Echinodorus bleheri). Den kan nok bli litt stor og vid, men gir en fin kontrast til de andre plantene.

Ellers kan du bruke stengelplanter av typen bacopa. Jeg brukte disse tidligere og de er veldig fine, men de vokser litt for fort og må kuttes ned til stadighet.
(tas opp av karet, skjær bort nedeste del og sett toppskuddene på plass igjen)

Cryptocoryne crispatula "Balansea" er en fin plante som jeg har i mitt kar. Men bladene blir litt lange og vil legge seg uover overflaten. De kan imidlertid klippes i toppen. Den vokser ikke så fort som Bacopa-variantene.

Hygrophila corymbosa ''Stricta'' er også en mulighet, men den vokser litt vel fort.

Vallisneria americana var. Biwaensis er veldig fin, men vokser litt for fort og brer seg utover i hele karet hvis man ikke fjerner sideskuddene.

Ellers vil jeg tro at vanlig javabregne er et godt alternativ. Har aldri prøvd denne selv, men vurderer å teste denne i 720-literen min. Jeg har for tiden overvekt av røde og rødbrune planter i karet og trenger grønt for å få litt mervariasjon.

Det var de plantene jeg kunne komme på i farten. Ellers jer jeg også interessert i flere alternativer. Gjerne noe som vokser veldig seint og ikke tar så stor plass i bredden.

Jeg hadde en bleheri, og den overtok halve karet på kort tid. Vet ikke om jeg ville ha risikert å skygge for alle de flotte plantene... Tror nesten man må beregne 50x50x50 cm til en fullvoksen E.bleheri. Jeg måtte selge min for den stakk både opp av karet, og presset seg mot glasset...
Ja det er mange planter som blir litt gedigne. Men det går alltid an å beskjære dem. For sverdplanter fjerner man enkelt og greit alle blader som er for store og man kan dermed holde planten på en passelig størrelse.

Dette bildet viser en passelig stor grønn sverdplante.
Den røde sverdplanten til høyre har også fin størrelse her, men akkurat nå er den er i ferd med å overta hele karet mitt.

Her ser du også Bacopa monnieri bak til høyre.
Takk for innspill Aggi og Geir,

Har allerede Cryptocoryne crispatula "balansea" venstre side, (vet ikke helt om jeg skal beholde denne eller flytte den over til andre kar) og en Baccopa monnieri som har en mer krypende vekst. Høyre side.


Tror nok at en Echinodorus bleheri blir noe for svær for dette karet, dybde/høyde er ikke mer en 45 x 45cm

Hygrophila corymbosa "stricta" så jo ganske flott ut og kan helt klart være et alternativ, likeså Javabregne.

Har også lurt litt på en Tobelia cardinalis, denne skal være en relativt saktevoksende plante? noen med erfaring på denne?
Bacopa monnieri med krypende vekst. Det har jeg aldri opplevd. Det må skyldes at du har ekstremt godt lys.
Jeg foreslår en eller annen Cryptocoryne-art Det er mange flotte å velge mellom, så der er det bare smaken som avgjør. De er nok litt "hårsåre" overfor forandringer, og hater tukling med røttene, men når de vel har etablert seg dekker de fint. Det finnes både lave, mellomhøye og større arter og varianter. Alt fra 10 til 60 cm

PS! Hva med Cryptocoryne albida?


Morten Kirkevåg
Er det noen av plantegutta/jentene som har forslag til en grønn plante som kan passe inn i venstre bakkant av karet. Karet er på 222 liter og har mye lys (for tiden 6x54W T5) og får Co2 tilsetning. Bør være en plante som ikke blir alt for svær og vokser rett ut av karet.
Geir.

Mye lys ja. 6x54W = 324W (Håper bare å kunne holde unna for alger)

2 stk røde i bakkant D & D Natur + litt usikker men tror det er et Arcadia Plant PRO + 4 stk OSRAM FQ 54W/865 LUMILUX PLUS Daylight


Mona.

Enig at det er mange flotte Cryptocoryne arter å velge mellom.

Cryptocoryne albida ser ut til å ligne svært mye på Cryptocoryne crispatula "balansea" som jeg har i karet fra før av, kan jo være en tanke å bytte denne med albida siden denne ikke blir like svær som crispatulaen.

Mine Bacopa monnieri vokser også mye vannrett, i steden for rett opp.

I ditt meget pene kar vil jeg foreslå japansk nøkkerose
Den har en utrolig vakker grønnfarge, og passer godt som kontrast til røde planter.

Den vokser ikke for fort, og setter ikke så lett overvannsblader som andre nøkkeroser.

Jeg har en som har holdt seg moderat i størrelse veldig lenge.
Rose U
Den har en utrolig vakker grønnfarge, og passer godt som kontrast til røde planter. Den vokser ikke for fort, og setter ikke så lett overvannsblader som andre nøkkeroser. Jeg har en som har holdt seg moderat i størrelse veldig lenge.


Helt klart en nydelig plante som jeg kunne tenkt å prøve.
Aldri sett denne i handel, men det burde vel la seg gjøre å få en Aquabutikk til og bestille den.

Bør denne planten festes på en rot, eller kan den settes rett ned i grusen?
Du planter bare rotstokken rett ned i sanden\grusen.

Den er er vannlilje, men har en helt annen vekstmåte en for eksempel lotusen, som sender opp lange stengler med flyteblader i enden.

Jeg har sett den i handelen på flere steder, så det burde ikke vere vanskelig for en foretning å bestille den inn for deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap