Planting av planter

Hei alle sammen.

Har sett noen bilder av planter som blir satt ned i "potten" de kommer i fra butikken.
Jeg har alltid tatt plantene ut av denne "potten", rensket plantene rene, og deretter plantet dem i akvariet.

Hvillken metode er den beste, for fisk,vann, og planter?
Du har nok gjort det riktige for å gi planten best mulig forhold i et "normalt" akvarium. Grunnen til at enkelte beholder potten i akvariet kan være at de har fisk som har det med å grave såpass at plantene raskt løsner igjen. En grei løsning i slike tilfeller kan altså være å beholde potten.

For at planten skal trives best mulig er det derimot viktig å fjerne både potten og ullen som er pakket rundt slik at røttene får plass til å vokse
jeg klarte og nesten drepe en rosefilia pga jeg ikke fjærnet ullen rundt røttene. Så viktig er det og fjærne den. :P Just for your information
Hvis ullen er så fæl så lurer jeg på hvorfor den er der i det hele tatt, sånn bare for å vite.
Helge
Hvis ullen er så fæl så lurer jeg på hvorfor den er der i det hele tatt, sånn bare for å vite.


Den brukes som vekstmedium hos plantedyrkerfirmaet, et sted røttene kan etablere seg. De fleste, men ikke alle, akvarieplanter dyrkes også på sump, ikke under vann.

Steinullen er viktig å få vekk, fordi den er så kompakt, og kan danne grobunn for usunne bakterier. Noen ganger, når jeg har bestilt nye planter som skal brukes i nytt akvarium som ikke er påbegynt oppsatt enda, har jeg satt de nye plantene (med potte og steinull) ned i et annet akvarium så lenge. Dersom jeg har somlet fælt og brukt lang tid på å komme igang, har det faktisk dannet seg BGA, blågrønne alger, på steinullen. Som de fleste av oss vet, er BGA bakterier.
Takk for alle svarene!

Da kommer jeg til å fortsette med å "pakke ut" plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap