Visste du dette om andemat?

Andemat har visstnok like høyt proteininnhold som soya. :O
Det forskes på hvordan man kan bruke dette i fórproduksjon.
Det er visst også mulig å bruke det til menneskemat! :O

Nå skal man ikke hente andemat fra forurensede kilder, så man bør vel ikke akkurat lage salat til mennesker av det man finner i akvariet, men jeg ble nå litt imponert over oppdagelsen likevel...
Her fant jeg til og med en oppskrift... Hihihihi

DUCKWEED SOUP

Wash duckweed thoroughly. Recipe feeds four.

-One cup of broccoli

-Chop a 2 cups of leeks.

-One cup of celery.

-One cup of broccoli

-Two tablespoons of chopped Oriental ginger

-One large vegetable bullion cube.

-Two tablespoons of soy sauce

-One tablespoon of sesame seed oil

-One cup of low fat sour cream

Saute in a cup of water and two tablespoons of olive oil the duckweed and vegetables. Cook at a simmer for 5 minutes. Let cool. Then puree in a blender. Add the pureed vegetables to the pan, stir in two cups of water, the bullion cube, sesame oil and soy. Raise heat. Then stir in the cup of sour cream. Adjust seasoning to taste. I sometimes add a tablespoon of fine chili sauce or satay sauce. Serve hot.
Ikke så rart at mange fisk spiser dette da
Til og med scalarene mine, de største, slurpet i seg andemat med stort behag.
man kjøper jo krydderplanter i krukker. hvis andemat funker så kan man jo bare sette fram et lite akvarie med rent vann og la det vokse sikkert, trenger jo ikke bruke noe annet i det akvariet.
Jeg kan bare stappe de andre ingrediensene nedi diverse akvarier, og jeg har mat for laaang tid framover.

Jeg hater den ekle andematen. Hos meg er det ingen som spiser den (heller ikke eplesneglene som liksom skal ta sånt), og den sprer seg som pesten i de aller fleste karene mine. Jeg finner nå andemat overalt, ikke bare på akvarieting, men i spaghettien, på klærne mine, osv. Urrrk!
Hehehe.. Nå kan du ihvertfall trøste deg med at Spagettien blir ekstra sunn dersom du finner andemat i den... ;P
med 10-12 eplesnegler sliter jeg for å ha nok andemat i karet mitt for tiden så jeg rullerer plass på sneglene
de slurper i seg andemat hele dagen så det er nok god næring for de.
eller har jeg ingen andre fisker som forsyner seg for tiden
Ja, eplesnegler (sikkert andre snegler også) liker andemat veldig godt.
Jeg flyttet nylig sebrafiskene mine til karet med andemat, og det ser faktisk ut som de spiser andematen.
Ifølge "vitenskapen" er algemat velegnet til å rense f.eks rismarker for tungmetaller og forurensninger, spesielt godt til å ta opp arsen, så jeg tror jeg bruker pastakrydderblandingen min til pastaen, fortsatt..
Jeg reagerer alergisk på andemat. Jeg svir, og får røde flekker på armene om jeg skraper alger eller luker i et kar med andemat.

Noen eplesnegler i karet er ofte løsningen hos meg også, om jeg får andemat i karet.
Jet reagerer også på andemat. De har sikkert noe lignende samme stoffene som brennenesle, bare at det er mildere.
Jeg har opparbeidet meg et slikt elsk\hat forhold til andemat som jeg har til brennesler, de er så næringsrike og fiskene elsker de, og så vemmelige å ta i.

Brennesler er ufyselige, men jeg passer de få som er tilbake i nabolaget allikevel. Elsker brenneslesuppe om våren, og hater å plukke de. Brenner meg alltid av en eller annen grunn, selv om jeg bruker hansker

Skalarene mine elsker andemat, men jeg selv synes de er vemmelige.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap