Spørsmål om alger

Jeg har hatt 2 akvarier ståendes i over et halvt år (det ene siden høsten ifjor og det andre siden vinter) og har aldri hatt problemer med alger. Men siste 3 måneden så har jeg fått alger i begge karrene uten at jeg helt kan finne grunnen.
Så da har jeg noen spørsmål

1. jeg mener å ha lest et sted at selv en halvtime med direkte sollys innimellom kan skape algeproblemer selv i de mest stabile akvariene. fakta eller myte?
(problemene hos meg startet i begynnelsen av sommeren og direkte sollys har det nok blitt en del av.)

2. i min 120l så har jeg bare alger i halvparten av karret.
Og det er da den siden pumpen står på. jeg har to like røtter på hver sin side og bare den ene er angrepet. samt masse anubias og roseafolia og også her er bare de på den ene siden angrepet. derfor mistenker jeg at det har en sammenheng med pumpen å gjøre.
Trives alger best i rolig vann eller vann med mye sirskulasjon og my luftbobler i?

3.ene algen jeg sliter med en grønnflekk algen(?). grønne flekker på blader,steiner,glasset og røtter. er det noe mulighet å bli kvitt algen fra stein og røtter etter at de har blitt grønne?
jeg har prøvd å koke røttene og steinene men algen ble ikke borte (går ut fra at den døde etter 2 timer med putrekoking) roten fikk jeg skrapet bort fra da denne var mye etter koking og enkel å fjerne øverste laget fra, men steiner er like grønn noen tips?

4. andre algen jeg har fått et brun "pels" oppå bladene til roseafolia og gresset i akvariet. jeg har reker som stadig sitter og "steller" denne pelsen.
spørsmåler da om rekene gjør nytte for seg eller om de ved å stelle den gjør at den trives bedre?

5. jeg forer ikke mer enn det jeg alltid har gjort (all maten forsvinner rimelig raskt). lyset står på 6 timer på kvelden i tillegg til dagslys. jeg bytter vann 1 gang i uken (ca halvparten). vannkvalitetene har alltid vært stabile og jeg tilfører plantenæring hver 2-3 uke etter vannbytte.
Ellers ser plantene ut til å trives og vokser litt for fort etter min mening.
noen forslag til hva grunnen kan være?
1. Fakta, sollys er ikke bra
1. Sollys er ikke bra, nei. Det blir fort alger av det.

2. Det finnes alger som trives med mye sirkulasjon i karet. Dette lufter ut en del co2 også og gir algene et fortrinn foran planter som krever en del co2 for å vokse bra.

3. Litt grønnfarge på steinene kan jo være pent det Om du absolutt vil bli kvitt dette så kan du prøve med for eksempel gryteskrubb. Pass på at du ikke bruker noen materialer som er tilsatt noe middel som kan skape problemer! Mener de vanlige gryteskrubbene bare består av metall og ikke er tilsatt noe vaskemiddel. Sliping med sandpapir er også en mulighet.

4. Om rekene spiser algene eller små rester som fester seg i dem er ikke godt å si. Jeg er derimot temmelig sikker på at slik pussing ikke fører til mer algevekst.

5. Hvilken plantenæring bruker du og hvilken dosering? Jeg har erfaring med at det er kan være stor forskjell på algeveksten ved tilsetning av forskjellige merker med flytende gjødsel. Kan anbefale Tropica AquaCare, men velg den som ikke er tilsatt nitrogen og fosfor. Det blir gjerne nok av disse stoffene med en del fisk i karet. Har du bløtt og surt vann kan du med fordel halvere mengden med gjødsel. Har du mulighet så bør du heller dele opp dosen og dosere gjødsel oftere slik at det ikke blir en hel masse på en gang. Selv bruker jeg bare en fjerdedel av anbefalt dose og fordeler dette slik at jeg gir litt hver dag. Synes også 6 timer blir i minste laget for plantene. Fotosyntesen er det som fører til at planten forbruker gjødsel og overskuddsnæring i vannet og denne er avhengig av godt med lys. Lite og kort tid med lys gir derfor mer overskudd for algene om det er godt med næring i vannet. Synes det minimum må være rundt 8 timer med lys i et akvarium med planter. Selv kjører jeg lys 12 timer, men mer enn 10-12 timer er ikke anbefalt.

Det er hverken mulig, eller ønskelig, å kvitte seg med alt av alger i et akvarium. Målet må være å få et naturlig preg uten at det gros ned av algene.
Her og her er et par artikler som går litt nærmere inn på de forskjellige algetypene og hva som skal til for å bekjempe de. Som du ser kan mengden fosfat og nitrat også spille inn så det kan være en fordel å kunne måle disse to verdiene når algene blir et problem.
Takk for godt svar :)
1. da skal jeg prøve å huske å dra ned persiennene før jeg går hjemmefra så slipper de sollys (selv om sommeren ser ut til å være over nå)

2. vet du om "greenspott" alger er av denne typen som trives best med mye sirkulasjon eller ikke?

3. grønnfargen på steinene er ikke det verste nei, men problememet er jo da at det raskere smitter over til plantene enn om de ikke blir fjernet fra steinene og røttene. Og grønne flekker på alle planter er ikke like pent.
(funker ikke å skrubbe, menjeg satser på at etter koking så er algene døde så da kan steinen bare være grønn)

4. om det ikke fører til at algene trives bedre ved å bli passet på av rekene så kan de få lov til å holde på videre
(har vuders å flytte rekene i et annet akvarie, og la sneglene ta seg av vaktmester jobben)

5. jeg bruker Tropica AquaCare plus, samme dose som anbefalt, men da bare hver 2-3 gang jeg bytter vann og ikke hver gang.
Største grunnen til det er at jeg veldig ofte rett og slett glemmer det.
men skal prøve å huske det hver gang og heller gi mindre doser.

Lyset ble satt ned fra 9 til 6 timer etter at jeg fikk overflod av alger. dette ser ut til å hjelpe litt, men hadde planer om å skru opp til 9 timer igjen etter at algene roer seg litt ned.
Men da skal jeg heller skru opp til 9 timer igjen og heller redusere sollyset.

Om det er litt alger så skal jeg ikke klage, men jeg har veldig mye anubias planter i forgrunnen som er de som har fått lide mest av grønne flekker på seg. og når jeg da ikke har hatt alger før så overreagerer jeg kanskje litt
Artikler
skal sette meg ned og studere begge artiklene som du sendte link til når jeg kommer hjem fra jobb
Tropica AquaCare pluss er tilsatt nitrogen og fosfor og kan derfor føre til problemer om det er en del fisk i akvariet. Det blir da gjerne et overskudd av disse stoffene og det fører til alger. Velg heller den som ikke heter pluss.

At Anubias får alger er normalt. Disse vokser såpass sent at det nesten ikke er til å unngå. Til og med i min lille 35-liter, hvor det ellers ikke er en eneste synlig alge hverken på glasset eller de andre plantene, så blir bladene til anubiasene algedekt etter en stund. Det kan hjelpe å plassere disse på de mørkeste stedene i karet, dvs på sidene eller under andre planter som er så høye at de dekker for lyset. Jeg fjerner de verst angrepne bladene på anubiasene av og til, men litt alger må jeg nok finne meg i på disse.

De grønne algene på steinene vil ikke "smitte" plantene på noe vis, enten de er døde eller levende. Det er alltid algesporer i vannet som bare venter på at forholdene skal bli så gode at de kan vokse. Det er altså ikke mulig å "uttrydde" algene, bare kontrollere veksten.

Tror nok at størstedelen av problemene dine kan relateres til at du får dagslys/sollys inn i karet og at gjødselen din er tilsatt nitrat/fosfat, samt at den blir tilsatt litt slumpvis, muligens i litt for høy dosering.

Om plantene opplever perioder med mindre næring i vannet så stagnerer veksten litt. Etter at det tilsettes gjødsel igjen trenger planten litt tid til å tilpasse seg den økte næringsmengden. I mellomtiden tar algene i bruk det som blir til overs. Det har seg nemlig slik at planter over tid tilpasser seg den næringsmengden de har til rådighet. Det lønner seg derfor å gi en jevn dosering, gjerne daglig, eller til nød ukentlig. Start gjerne med godt under halv dose, som nevnt bruker jeg bare en fjerdedel av anbefalt dosering, og øk så gradvis over tid, gjerne flere uker, til du ser om algene dukker opp og reduser igjen til du finner ut akkurat hvor mye ditt kar trenger av gjødsel.

En del planter med stort rotnett, feks Echinodorus- og Lotus-artene krever i tillegg gjødsel i bunnlaget siden de stort sett tar opp næring gjennom røttene. Det finnes kuler, tabletter ol som kan stikkes ned i bunnlaget til disse.

Anbefaler også de to artiklene. Står masse informasjon der
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap