Sopp på planter?? hjelp

plantene mine har fått masse brune prikker på seg. de kan lett knis av med fingrene, men kommer tilbake innen neste dag..

i tillegg legger det seg et godt lag med brun guffe på veggene. dette kan også lett skrapes bort.

har hatt noen(3) forskjellige sugefisk oppe dette akvariet, og de har alle dødd ganske fort. innen 1 uke.
hva kan dette være for noe?? fisken ser ut til å ha det bra i akvariet da..

mvh meg
Vann
Høres ut som du har litt dårlig vann oppi der... Kan ha kommet av for mye for eller for lite vannbytte... prøv å bytt 30% av vannet og pass på at det ikke kommer sol inn i akvariet.. Har du filter?
Hm..
har filter ja.. var en annen som hadde akvariet før meg. hun hadde samme problem. så jeg fikk det. med planter og alt. så har vært vaska og bytta vann. jeg har brønnvann, så vi hadde ikke samme vann oppi...
"Har vært vasket og byttet vann" skriver du. Men det må jo byttes vann jevnlig. En gang i uken, ca 30% av vannet byttes da.
Har du gjort det?

Og hvor lenge har du hatt akvariet? Er det snakk om uker eller måneder?
Det kan også være med på å oppklare problemet om du beskriver hva slags filter det er der, og hvordan du behandler filteret. Det er viktig for å finne årsaken.
Hehe..
jeg tar vannbytter ja. har bare hatt akvariet ca 1 mnd. så så mange bytter har det jo ikke blitt.
men har annerledes vann en hun som hadde det tenkte jeg på.
har et eheim professionel filter. et utvendig et
må inrømme at jeg har ikke gjort stort med filteret siden jeg fikk det. hun jeg fikk det av gjorde det rent før jeg fikk det...:\
Høres ut som brunalger som er ganske vanlig i nyoppsatte kar før balansen kommer i orden. Det vil gå seg til. Her står det mye informasjon om alger.

Siden flere maller har dødd for deg så mistenker jeg at pumpen ble stanset i lengre tid eller renset for hardt før du overtok karet. Dvs at du antagelig først nå begynner å nærme deg et innkjørt filter. Anbefaler en titt innom denne og denne artikkelen for få et innblikk i hva som foregår i akvariet under innkjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap