Algeangrep!

Vet ikke helt om denne havnet på rett sted men men...

Har inntil i sommer/høst hatt det veldig rent og fint i 96 literen.
Nå er det plustselig mye alger på et par av plantene + roten.
Det er er også mer alger på glasset enn det har vært tidligere.
Hva bør jeg gjøre for å hanskes med algene?
Synes jeg skurer og "vasker" hver gang jeg bytter vann...

Har et flora lysrør + 1 vanelig (husker ikke hva det heter i farten).
Lyset står på ca 9-10 timer pr døgn.
I sommer døde 2 av ottoene mine, har nå 3 igjen, bør jeg gjerne kjøpe noen flere eller?
Her er en artikkel om forskjellige alger. Da kan du i det minste finne ut hva slags alger det er, og artiklen gir vel noen råd om hvordan du kan få bukt med problemet også.

Ottoer trives i små grupper, så et par til hadde sikkert ikke skadet - hverken for alger eller trivsel
Takk for linken, har ikke sett den artikkelen før

Ser ut til å være rødalger jeg har fått i karet, er visst bare å vaske i vei :-s
Ottoer kjøpes inn i morgen!


Edit: Otter var ikke å oppdrive i butikken "min" før om ca 2 uker, om noen har tips til butikker i bergensområdet som har de inne så hadde det vært fint om dere gav meg beskjed .-)
Rødalger er vel det samme som penselalger, og det er dessverre ikke noe som står på menyen hos Otocinclus.
Den eneste fisken man kjenner til som spiser den type alge, er Siamesisk Alge Eter, forkortes alltid til populærnavnet SAE.
ok, bare å vaske i vei da
Synes SAE er for store til å ha i karet mitt.
Ja, det er bare å sette igang Men dessverre er det veldig vanskelig å bli kvitt penselalger når de først har kommet. Det er en hatet og fryktet algetype overalt, nettopp fordi den er så vanskelig å bli kvitt når den først har fått fotfeste i et akvarium.

Penselalger trives med høy sirkulasjon, og man ser gjerne at de slår seg ned på steder i akvariet der sirkulasjonen og strømmen av vann er stor. De vokser på døde ting, som f.eks. kokosnøtthuler, trerøtter, plastdelene til filteret (spesielt rundt utblåsningsrøret der). Men denne algen kan også slå seg ned på de eldste delene av en plante, typisk langs bladkanten på de eldre bladene til sverdplanter eller på veldig saktevoksende arter som Anubias.
mona o
Ja, det er bare å sette igang:-) Men dessverre er det veldig vanskelig å bli kvitt penselalger når de først har kommet. Det er en hatet og fryktet algetype overalt, nettopp fordi den er så vanskelig å bli kvitt når den først har fått fotfeste i et akvarium. Penselalger trives med høy sirkulasjon, og [B]man ser gjerne at de slår seg ned på steder i akvariet der sirkulasjonen og strømmen av vann er stor. De vokser på døde ting, som f.eks. kokosnøtthuler, trerøtter, plastdelene til filteret (spesielt rundt utblåsningsrøret der). Men denne algen kan også slå seg ned på de eldste delene av en plante, typisk langs bladkanten på de eldre bladene til sverdplanter eller på veldig saktevoksende arter som Anubias.


Da har jeg jo fått alger helt etter læreboken :-p
På varmekolben (plasthylsen), på anubiasen og ytterst på den store planten ved pumpen som jeg ikke vet hva heter...
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap