Nyt akvarie

Er der nogen der kan give mig råd til hvad jeg tilsætter i vandet, for at planter skal have det godt..

På forhånd tak...
Planter med godt med røtter i substratet, for eksempel rosettplanter og cryptocoryner, foretrekker gjødsel i bunnlaget. Dette kan være gjødselkuler, laterittkuler, gjødseltabletter osv.

Andre planter trenger flytende gjødsel. I et normalt befisket akvarium så er det best å velge gjødsel som ikke er tilsatt nitrogen og fosfat, det blir gjerne mer enn nok avfall fra fiskene til å dekke plantenes behov for akkurat de to stoffene. Start med veldig liten dose, gjerne under en fjerdedel av anbefalt mengde, øk så gradvis over flere uker til du ser om det begynner å dukke opp alger. Da reduserer du igjen til du finner akkurat riktig dose til ditt akvarium. Grunnen til at det må gjøres gradvis er at plantene trenger tid til å tilpasse seg den økte mengden med næring.

Vær også obs på at nyplantede planter trenger mindre mindre gjødsel enn de som er i gang med veksten. Lite lys og co2 gir også mindre behov for gjødsel. I tillegg kan det være greit å gjødsle så ofte som mulig for å gi en jevnere tilsig av næringen. Dette kan for eksempel gjøres ved å fordele dosen og gi litt daglig istedenfor ukentlig. Dette tilpasses etter hvor ofte man selv har tid til å gi gjødsel.

Kan jo fortelle at i mine kar bruker jeg en fjerdedel av anbefalt dosering av TropicaAquaCare fordelt over daglige doser hele uken. I tillegg gir jeg bittelitt Ferrogan flytende jern, ca 1/2 dråpe daglig pr 100 liter. Cryptocoryner, Lotus, Nesaea og sverdplanten får Jbl's gjødselkuler.
Tusind tusind tak
Mange tak for et meget fyllestgørende svar....
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap