Planter som fester seg til stein

Jeg har akkurat satt opp en 45-liter, og dekorasjonen består stort sett av stein med to skiferplater som danner to huler. Den ene skiferplata ligger øverst og det er derfor en stor steinflate som jeg kunne tenke meg å ha planter på, men lurer på om det finnes planter som fester seg på stein. Jeg har en klatt med javamose, og jeg mener å huske at den skal feste seg til det meste, men finnes det andre alternativ?
Akkurat skifer er jo litt glatt, den har ikke særlig porøse små hulrom der planterøtter kan klore seg fast. Jeg vet ikke om javamose hadde greid det heller på ren skifer. Tror alternativet kanskje må bli å knyte fast (med fisketråd) en plante som f.eks. javabregne på skiferplaten.
Skifer er lett å bore i, så ved hjelp av fiskesnøre får du festet det meste. Eller du kan bore mange hull, og dytte javamose ned i hullene!

NB. husk steinbor.
Etter å ha vurdert oppsettet litt har jeg funnet ut at jeg vil ha litt mer høyde i innredningen og kommer til å legge mer stein over skiferplata. Da har jeg flere muligheter også. Takker for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap