Lus på akvariaplanter?

Noen som har vært borti lus på akvarieplanter?

Har hørt om lus på flyteplanter, og lurte på hva dette kunne være.
Nei, det har jeg aldri vært borti. Kan jo tenkes at "vanlig" bladlus kan gå på akvarieplanter som dyrkes over vann, men som sagt, har aldri vært borti det. Fisk spiser bladlus, og de vil nok uansett ikke overleve lenge under vann.
Min erfaring med bladlus i akvarium er at de var veldig glad i blomstene på Echinodorus bleheri, men også bladene sto høyt på menyen og at de formerte seg ganske raskt. De spiste også litt på Pistia hvor de stort sett levde, men kastet seg over Hornblad når de var tilgjengelig.
Hygrophila difformis fikk av en eller annen grunn være i fred selv om den lå over store deler av dekkglasset.
Tror ikke dette er et vanlig problem.

Derimot så er det andre bitte små insekter som kan finne på å leve på og hoppe rundt på overflatehinna i akvariet. Dette er ganske vanlig.
Jeg har fått bladlus på plantene mine. Fikk de med noe hornblad fra en auksjon:o( Dumt at medlemmer som auksjonerer bort planter passer på at det ikke er skadedyr på dem. (Har ikke lus på noen andre planer ellers i stuen) Legger med et bilde. Har også oppdaget at hvitløk hindrer formering, da jeg foret mallene med et par hvitløksfedd nedi vannet så ble det plutselig færre lus.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap