Planter til aqua box

Jeg sliter litt med å finne riktige planter jeg kan ha i min nyinnkjøpte Aqua Box på 5,5L.
Har lurt litt på Hemianthus Callitrichoides "Cuba" i forgrunnen, Ludwigia Repens "Rubin" bak, men føler det mangler noe!
Noe som ligger litt "midtimellom".. =)
Noen som har tips?
Synes det virker optimistisk og få plass til noe midt i mellom foran og bak når man snakker om 5.5 liter. Men Heteranthera Zosterifolia kan være et alternativ.
Når man ser på hvor mange planter Tropica greier å presse inn i sin lille glassboks, så bør det jo gå i denne også? =P
De fleste planter med små blader kan brukes, saktevoksende sådanne, blir endel arbeide, men "aqua-bonsai" kan bli ganske fint... Altså, endel klipping og trimming. Viktig at ikke utgangspunktet er for stort, for da blir det seende ut som om det er konstant "luket", og ikke så fint.
Hvis du skal beplante et så lite akvarium, ville jeg rett og slett valgt mest mulig saktevoksende planter. Ellers blir det en evig trimme- og lukejobb, siden de fleste vanlige akvarieplanter vokser ut av en slik liten vannmengde på kort tid.

Hva med Anubias-art? (det finnes flere) Denne holder seg liten. Finnes vel knapt en mer saktevoksende plante enn det, krever minimalt med stell.
Du har også Echinodorus tenellus, en veldig lav plante, ser litt gressaktig ut og vokser ikke så fort i et akvarium uten Co2 tilførsel. Lett å holde i sjakk, med andre ord.


Jeg har sjekket Tropicas forslag til planter i en slik liten AquaCube, men jøje meg... det var et svært merkelig utvalg forslag fra en plante-ekspert !?
6 av forslagene blir jo altfor store for et så lite kar!
Men de foreslo en jeg glemte, den er kjempefin; Hydrocotyle verticillata.
Jeg vil anbefale denne.
Den er nydelig i et slikt miniakvarium.
Små tette buketter med Rotala rotundifolia vil sikkert også bli flott.
Jeg har faktisk Anubias nana i "storkaret" mitt, og den vokser som et vondt år!
Måtte faktisk dele den i to her forleden, da den hadde fordoblet seg på relativt "kort" tid :P
Jeg forelsket meg egentlig i den Hemianthus callitrichoides "Cuba"..

Det blir sagt at jeg bør ha saktevoksende planter, men føler kanskje jeg bør ha litt rasktvoksende til å begynne med, til filteret i karet er ordentlig kjørt inn. Sånn at jeg slipper det verste algeangrepet.. Eller hva synes dere med litt mer erfaring?
H"Cuba" er ikke en enkel plante å få til. Den krever co2, i alle fall i starten.

Jeg er ikke sikker på hvor mye lys du har i Aqua boxen din, men jeg litt redd for at det er litt lite for å få cubaen til å etablere seg.
Jeg kjenner flere planteakvarister, med prima utstyr, som sliter med å få til den planten.

Men jeg er enig med deg, jeg er også litt forelsket i denne planten. Den er virkelig en av mine favoritter.
Finnes det noen liknende planter som er lettere å få til?
Syns ikke "vanlig gress" i akvarier er fint, vil ha det litt tettere og mer kompakt
Ikke noen som gir akkurat den virkningen. Men hadde dette vert mitt, ville jeg knytt fast noen dotter med Riccia fluitans på et par flate steiner i fremgrunnen.

Tuene må klippes ned i den fasongen du ønsker, og av og til må den bindes fast på nytt, men dette er også en av mine favoritter

Riccia liker også co2, men den kan trives uten også, spesielt om det blir skiftet vann med jevne mellomrom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap