Trimming hc cuba - tips

Hei,

har tre små akvarier med HC cuba og planten har vokst altfor godt de siste veker og blir for tjukke, så i går prøvde eg å trimme plenen men mislykkes
Prøvde to metoder:

1. Rive ut hele matten HC cuba og sette ned enkelte plantegrupper igjen: Dette fungerte egentlig med bakdelen at eg måtte ødelegge hele plenen og det var masse planter som har blitt kastast.

2. Klippe ned plenen: Metoden som eg har funnet på nettet, men resultatet var kaotisk. 100000 små deler av HC cuba flyter rundt i karet og det var umulig å samle inn alle. Gjennom klippingen løste seg røtene og plantematten kommer meir opp enn ønskelig. Fikk den også ikke skikkelig ned etterpå fordi sanden eg bruker er veldig fin og bunnlag er veldig tynn. Resultatet var altså veldig ujevnt i høgden.

Alt i alt er eg misfornøyd med begge metoder og trenger råd. Korleis handtere man HC cuba optimalt? Kor ofte må den tynnes ut og korleis gjære man det? Er det spesiell verktøy som man kan bruke for klipping at man får en jevnt høgde etter trimming?

Vurderer dette som en vanskelig jobb og kanskje eg trenger litt meir trening med det men har følelsen at eg har ikke funnet rette metoden. Derfor er eg takknemlig for alle "tips og tricks" angående handtering av den fine planten.
Hei,
Jeg har brukt begge metodene du har prøvd og synes egentlig begge fungerer bra alt etter som hva du prøver å oppnå.
Nr 1 egner seg godt når man skal sette "plenen" på nytt, mens nr 2 fungerer når den blir for tett.
Så er det metode nr 3...
Den går i all enkelhet ut på at du tar en vanlig kniv(smørkniv) og skjærer ut deler av cubaen, det som er fint med denne måten er at du får forynging samt at det blir ett flott kupertlandskap.
Den gjenværende cubaen rundt delene du skar ut vil hurtig vokse inn i den bare delen
Hei Jan Ove,

Takk for svaret. Ja, for tett var HC-plenen, men den var hovedsakelig for høgt med opptil 5 cm. Men plantene var fine også nederst.

Eg tor, at bunnsubstraten min er problematisk her. Eg har biltemasand (finaste kornstørrelse) i ett veldig tynt lag med 2-3cm. Da sitter HC sikker ikke så fest som på grovere typer. Og da er det veldig lett å rive ut hele planter under klippingen. Men det som eg prøver nå er å klippe den oftere, det kan være løsningen også.

Den tredje alternative med brødkniv høres veldig interessant ut som eg må prøve med kar nr. 3. Sitter plantene så fest hos deg, at det fungerer uten at du river ut også naboplantene?
Jeg har prøvd "Cuba" i biltemasand og Elos Terra, må si at det var greiest å ha den i sanden. Den sitter godt i min erfaring.
Prøv trikset med kniv, er du litt forsiktig er det lett å skjære ut stykker uten at naboplanter rives opp for mye, det som evnt rives opp planter du ned der du har skåret ut.
Fordelen med denne metoden er at om "Cubaen" er tett og tykk så vil det nesten ikke vises om du tar ut små stykker.
Jeg skjærer ut sirkler med diameter på 5-6cm.
En annen ting man kan tenke på når det gjelder "Cuba" er at den ikke trenger substrat for å vokse.
Legger ved noen bilder av Hc som har vokst fast i javamose og ett par som viser submers/emers "Cuba" på en del av en rot som stikker over vann.

Første gang jeg skulle luke cubateppet mitt, Så prøvde jeg også å dra den fra hverandre, med samme resultat som du fikk. Hele plenen kom opp som ett stort flak. Ikke gøy.

Jeg er også gått over til å skjære deler av den i ett av akvariene, og plante på nytt i det andre.
Jeg liker å se at de små dottene sprer seg utover sanden(jeg får ikke HC til å nyetablere seg i grus, da den bare flyter opp)og til slutt gror sammen.

Jeg har også prøvd å plante den over vann. Synes det ser ut til at den vokser enda fortere og blir finere over vann.

Det bilde der planten vokser uten å stå i bunnlag var stilig, fikk noen ideer nå
Hehe, heldiggriser... Jeg har prøvd å få til HC 'Cuba' i snart en måned nå, men Scalarene napper opp og spiser opp alt i løpet av tre dager etter planting. De har spist HC for tilsammen 500 kroner nå, de dømrade rakkerne.
Jeg tror jeg skal gå for klippe metoden. Det ser ut til at planten er rimelig frisk og rask "inne i materien". Målet og ønsket mitt er en lav Cuba (ca 2-3 cm). Nå er den ca 7 cm.

Tenkte å gå løs på dette imorgen eller Søndag. Noen tips før jeg setter igang?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap