Drømmer om plantekar

Nå kribler fingrene mine etter å plante og ominnrede det store karet. HAr ønsket meg plantekar lenge, men pengene tar litt tid å spare opp. På grnn av plassmangel, kan jeg ikke skaffe meg flere kar. Derfor blir det 130 literen som skal plantes om. En gang...

Først må jeg være 100 % sikker på hva je begir meg ut på. Planter og plassering er greit nok. Plantenæring og Co2 er værre. Å lage hjemelaget sats funket ikke for meg. Regner med at det var for kaldt på rommet mitt til at jæren skulle reagere med sukkeret. Derfor blir det Co2anlegg etter jul. I den sammenheng har jeg en del spørsmål:

I dag har jeg kun et innvendig filter på karet og dette har funket kjempe fint. Men har hørt at mange co2-anlegg kobles rett på utvendig filter. Må jeg ha det da? Eller finnes det co2 som kobles på andre måter?

Har forgjeves prøvd å sette meg inn i blanding av jern og slikt til plantene, men det blir bare surr. Hva som påvirker hva er like forvirrende som det er viktig. Vet at noen selger ferdigblandet, men er redd jeg får meg et kjempekar som jeg er superfornøyd med, og så slutter han/hun og selge PMDD'en. Hva gjør jeg da? Derfor tenkte jeg å kjøre safe og kjøe MasterGrow fra dyrebutikken. Svindyrt har jeg hørt..

Er redd for å summere alt dette. Blir nok lenge til dette prosjektet er i havn.

Er det noen som er veldig gode på å forklare hvordan man blander plantenæring. Hadde jeg kunnet dette hadde jeg spart mye penger. Det kan jeg se uten å regne engang.

Takknemlig for alle råd jeg får! Legg gjerne ved bilder av deres co2-ordning eller en oppskrift på en slik PPDD til en 130 liter.
Her er ett bilde av hvordan jeg har koblet Co2 anlegget på mitt ene kar.


Det er forskjellige metoder for å diffusere Co2 til ditt størrelse kar, det enkleste er å bruke glassdiffusor og beholde den innvendige pumpen.

Angående plantenæring så er ikke dette så komplisert heller.
Du trenger makronæring i form av nitrogen, fosfat og kalium.(NPK)
Nitrogen i form av KNO3.
Fosfat i form av KH2PO4.
Kalium får man fra de to kjemikaliene over.

Om man bruker 110 liter som nettovolum på karet ditt, kan du blande;
50.4gram KNO3 eller 3 strøkne spiseskjeer i .5liter vann. 10ml av dette vil da gi deg 5.6ppm(mg/l) i gangen.
Om du har mye planter så doserer du dette 3 ganger i uken.

4.8gram KH2PO4 eller en strøken teskje blandes i .5liter vann. 10ml av dette gir deg .6ppm(mg/l) i gangen. Doseres også 3 ganger i uken.

Så du skjønner sikkert hvor dette bærer hen, 150gram KNO3 vil vare ett år med dette forbruket som utgangspunkt. Likeledes med KH2PO4 så vil knappe 15 gram holde til ett årsforbruk.
Om du river i 1Kg KNO3 og 250g KH2PO4 så har du lenge fremover med litersyke også tatt i betraktning...

Angående mikronæring så er TMG ett veldig bra valg, koster noen kroner men dette skal man ikke bruke så mye av.
Selv benytter jeg denne tørrmiksen;


Veldig fornøyd med den, stabile chelatorer som holder næringstoffene i løsning lenge. Billig også.

Lykke til! Det er svært morsomt med plantekar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap