Trenger "godkjenning" før jeg setter igang, + lyshjelp
Drømmer om å gjøre 130 literen om til et plantekar etter jul en gang.
Kommer til å legge plantesubtrat i bunnen i tillegg til co2-tilførsel og FloralPride en gang om dagen.
Er dette bra nok for de plantene jeg ønsker meg?
Her kommer en liste over planlagte planter og beboere:
Bakerst:
Cryptocoryne crispatula var. balansae
Cabomba Caroliniana / Limnophilia aquatica
Midten:
Heteranthera zosterifolia
Bacopa australis
Eleuchari acicularis
Alternanthera reineckii 'Pink'
Vesicularia dubyana
Foran:
Lobelia cardinalis
Anubias berteri var. nana 'petite'
Hemianthus callitroides 'cuba'
Solitær-planter:
Nymphaea lotus (zenkeri) (midten-bak)
Echinodorus 'Aquartica' (midten-bak)
Fisk:
5 Bosemans regnbuefisk 2/3
8 Pseudomugil Gertrudae (Flekket blåøye) 3/5
4 Octosinclus
Lys
Her kommer hovedspørsmålet mitt:
Er fortsatt usikker på dette. Noen som kan anbefale meg noen som gir et behagelig, men effektivt lys?
I dag har jeg et heldekkende armatur som inneholder to helt valige lysrør som fulgte med da jeg kjøpte karet. Det er plass til å skru inn hvertfall ett til, kanskje to. Men tar utgangspunkt i tre stk til sammen. Karet har buet front, så det er umulig å lage ny lyskasse. Karet er ca 52 cm høyt, 80 cm langt, og 30 cm bredt. Hvor mye/mange lys trenger jeg? Og hvordan gjør jeg det på en penest mulig måte, hvis jeg må skru inn ett ekstra?
Kommer til å legge plantesubtrat i bunnen i tillegg til co2-tilførsel og FloralPride en gang om dagen.
Er dette bra nok for de plantene jeg ønsker meg?
Her kommer en liste over planlagte planter og beboere:
Bakerst:
Cryptocoryne crispatula var. balansae
Cabomba Caroliniana / Limnophilia aquatica
Midten:
Heteranthera zosterifolia
Bacopa australis
Eleuchari acicularis
Alternanthera reineckii 'Pink'
Vesicularia dubyana
Foran:
Lobelia cardinalis
Anubias berteri var. nana 'petite'
Hemianthus callitroides 'cuba'
Solitær-planter:
Nymphaea lotus (zenkeri) (midten-bak)
Echinodorus 'Aquartica' (midten-bak)
Fisk:
5 Bosemans regnbuefisk 2/3
8 Pseudomugil Gertrudae (Flekket blåøye) 3/5
4 Octosinclus
Lys
Her kommer hovedspørsmålet mitt:
Er fortsatt usikker på dette. Noen som kan anbefale meg noen som gir et behagelig, men effektivt lys?
I dag har jeg et heldekkende armatur som inneholder to helt valige lysrør som fulgte med da jeg kjøpte karet. Det er plass til å skru inn hvertfall ett til, kanskje to. Men tar utgangspunkt i tre stk til sammen. Karet har buet front, så det er umulig å lage ny lyskasse. Karet er ca 52 cm høyt, 80 cm langt, og 30 cm bredt. Hvor mye/mange lys trenger jeg? Og hvordan gjør jeg det på en penest mulig måte, hvis jeg må skru inn ett ekstra?
Postet 09.11.08 kl 22:55
Endret: 12.11.08 kl 09:29
Dette kan jeg egentlig alt for lite om til å komme med noe godt svar, men siden ingen har svart deg enda så kan jeg jo linke til en bra artikkel og en fin side for planteakvaristen. Da har du litt å lese på til ekspertene stikker innom tråden
Postet 11.11.08 kl 16:46
Endret: 11.11.08 kl 16:46
Postet 11.11.08 kl 18:22
Postet 11.11.08 kl 18:47
Endret: 11.11.08 kl 18:47
Se om du får inn ett lysrør til i toppen din.
Du har liten bunnflate som de fleste akvarier som er i handelen,
dette gir noen utfordringer i forhold til å skape dybde i karet.
Angående plantevalg er det noen mer lyskrevende arter på listen din som kan bli vanskelig å få til å vokse slik som Hc, Alternanthera reineckii 'Pink' og
Cabomba Caroliniana.
Foreslår at du prøver Eleocharis parvula eller den spennende Utricularia graminifolia i forgrunnen.
Eventuelt kan du forsøke å binde Riccia på stener alà Amano som forgrunn.
Alternantheraen blir stor, hva med Rotala rotundifolia som ett rødt innslag?
I midten tror jeg det hadde gjort seg med Blyxa japonica isteden for Bacopaen.
Vil sterkt anbefale deg å prøve Didiplis diandra i midt/bakgrunn om du får deg ett lysrør til, dette er en meget pen plante som er lett å trimme og få til å bli tykk og fin.
Bestill deg 250 gram KNO3 og 100 gram KH2PO4 med akvarieutstyr.com så har du makronæring i tillegg til Floralpride(som jeg gjetter er mikro, har du en link?)
Lykke til!
Du har liten bunnflate som de fleste akvarier som er i handelen,
dette gir noen utfordringer i forhold til å skape dybde i karet.
Angående plantevalg er det noen mer lyskrevende arter på listen din som kan bli vanskelig å få til å vokse slik som Hc, Alternanthera reineckii 'Pink' og
Cabomba Caroliniana.
Foreslår at du prøver Eleocharis parvula eller den spennende Utricularia graminifolia i forgrunnen.
Eventuelt kan du forsøke å binde Riccia på stener alà Amano som forgrunn.
Alternantheraen blir stor, hva med Rotala rotundifolia som ett rødt innslag?
I midten tror jeg det hadde gjort seg med Blyxa japonica isteden for Bacopaen.
Vil sterkt anbefale deg å prøve Didiplis diandra i midt/bakgrunn om du får deg ett lysrør til, dette er en meget pen plante som er lett å trimme og få til å bli tykk og fin.
Bestill deg 250 gram KNO3 og 100 gram KH2PO4 med akvarieutstyr.com så har du makronæring i tillegg til Floralpride(som jeg gjetter er mikro, har du en link?)
Lykke til!
Postet 11.11.08 kl 22:53
Da skal jeg se nærmere på det. Skal ta noen bilder av lysarmaturet så kan dere se hva som kan gjøres Legger det ut om 10 min!
Cubaen er en av de plantene jeg har fra før, og er kjempefornøyd med den, den vokser helt villt, så det blir nok den i forgrunnen Går dere på profilen min kan dere finne bilder av alle plantene jeg ønsker meg + info om dem. (drømmekaret)
Cubaen er en av de plantene jeg har fra før, og er kjempefornøyd med den, den vokser helt villt, så det blir nok den i forgrunnen Går dere på profilen min kan dere finne bilder av alle plantene jeg ønsker meg + info om dem. (drømmekaret)
Postet 12.11.08 kl 16:43
Jan OveForeslår at du prøver Eleocharis parvula eller den spennende Utricularia graminifolia i forgrunnen. Eventuelt kan du forsøke å binde Riccia på stener alà Amano som forgrunn. Bestill deg 250 gram KNO3 og 100 gram KH2PO4 med akvarieutstyr.com så har du makronæring i tillegg til Floralpride(som jeg gjetter er mikro, har du en link?) Lykke til!
Bruker du noen av forgrunnsplantene du foreslår? Hadde vært gøy å se den i et kar og ikke bare i ei potte Hvilken er det du bruker i 300 literen?
Riccia på sten har jeg gidd opp etter 1000 forsøk. Orker ikke drive å binde om hele tiden heller. Har gjort det i 17 literen, fordi det er så enkelt å pusle med uten å rote til for mye.
Vil du forklare med hvordan jeg doserer KN03 og KH2P04? :S Er redd jeg får en algebombe om jeg gjør det feil!
Her er to bilder av flasken. Kjøpte bare en liten for å teste, siden jeg aldri hadde hørt snakk om den, men den har virkelig satt fart på plantene!
Postet 12.11.08 kl 17:10
Postet 12.11.08 kl 17:13
Postet 12.11.08 kl 17:48
Andie[QUOTE=Jan Ove] Foreslår at du prøver Eleocharis parvula eller den spennende Utricularia graminifolia i forgrunnen. Eventuelt kan du forsøke å binde Riccia på stener alà Amano som forgrunn. Bestill deg 250 gram KNO3 og 100 gram KH2PO4 med akvarieutstyr.com så har du makronæring i tillegg til Floralpride(som jeg gjetter er mikro, har du en link?) Lykke til!
Bruker du noen av forgrunnsplantene du foreslår? Hadde vært gøy å se den i et kar og ikke bare i ei potte Hvilken er det du bruker i 300 literen?
Riccia på sten har jeg gidd opp etter 1000 forsøk. Orker ikke drive å binde om hele tiden heller. Har gjort det i 17 literen, fordi det er så enkelt å pusle med uten å rote til for mye.
Vil du forklare med hvordan jeg doserer KN03 og KH2P04? :S Er redd jeg får en algebombe om jeg gjør det feil!
Her er to bilder av flasken. Kjøpte bare en liten for å teste, siden jeg aldri hadde hørt snakk om den, men den har virkelig satt fart på plantene!
Floralpride inneholder tydeligvis kalium(potassium) i tillegg til mikronæring, dette er mao en fin plantenæring om man har en del fisk som kan produsere avfall. Jeg ville allikevel supplert med nitrogen og fosfat.
Bruk denne kalkulatoren for å finne ut hvor mye N og P du må dosere.
Om du holder N i området 10-30ppm og P 1-5ppm er det fint, eksakte verdier er ikke viktig da planter nyttigjør seg næringen over ett bredt spekter.
De har også ett luksusopptak som gjør at de kan ta opp mer næring enn det som behøves umiddelbart.
N og P gir ikke algevekst, det er det amonnium samt utilstrekkelig eller varierende CO2 tilførsel som forårsaker.
Postet 13.11.08 kl 18:27
Postet 13.11.08 kl 18:29
Postet 13.11.08 kl 18:30
Postet 14.11.08 kl 15:51