Hvor mye planter?

Hvor mange plante bør jeg ha i mitt 92 liters akvarium?
beklager, klarer ikke la være... men svarte eller rosa pantere?



seriøst: så mye du syns er fint man kan ha planteløse kar som har fine verdier og ser flotte ut, eller kar hvor det knapt finns en ledig plass uten noe grønt på
jeg er en nybegynner på akvarium og planter. så sku bare spøre om råd for å holde bra verdier i karret mitt. jeg fikk tidligere kommentar til at jeg ha kun en plante i mitt 92 liter. Men har jeg vært så erfaren og flink som du er, så har jeg sluppet spurt om hjelp og råd her.
jeg mente faktisk å være hyggelig, og klarer ikke helt å se hvordan svaret mitt virket nebbete eller nedsettende.

og jeg er overhodet ikke så veldig erfaren, med kun ett år bak meg som seriøs akvarist.

Planter er jo bra for oksygen og forhindre alger, men mye handler om smakssak.
Jeg liker ganske mye planter, ligger noen bilder av akvarier jeg har/ har hatt i profilen min.
Anbefaler deg å titte rundt på medlemskar for å se hvor mye folk planter.
Og det er jo forskjell på rene plantekar og selskapskar.

Jeg skulle gjerne hatt plen f. eks, men siden jeg liker maller er det utelukket
ja alger har jeg alt fått mye av på pynte tingene og jeg får ikke bort algene heller. karret er bare noen mnd. mai- aug engang satt jeg det igang.
jeg har en algespiser for den nr 2 dør hele tiden.
Ett råd jeg fikk for mange år siden var å dekke 80 prosent med planter (sikkert sett ovenfra), for å holde vannkvalitet og alger i sjakk. Etterhvert har jeg mistet troen på dette rådet men jeg synes planter er pent og ender alltid opp med å nesten tråkke nedi noen flere planter til.

Jeg hadde definitivt gått for hurtigvoksende planter til å begynne med. De er lettes å få til og derfor også billigst i lengden, de vil også suge vannet tomt for nitrat.
Takk for rådene.
Er det hurtigvoksende plante den med tykke hjerteblad som er på mitt bilde som dere ser i mine deb?

Noen som har å selge billigere en butikker, slike hurtigvoksende planter med tykke blad?
Ser eg rett så er det den tregest voksende planten som det er mulig å få kjøpt for penger

Er det Nubia de heter mon tro.

Jeg har faktisk annonse på hurtigvoksende planter men jeg kan ikke tenke meg at det er så lurt å sende på denne årstiden. Hvis du kjøper på butikk så noter på forhånd ned de plantene du vil ha og gå kun for disse, en sort er jo nok til å begynne med og det er jo ikke så dyrt. Du kan jo se annonsen min for å få med deg noen navn på planter som er hurtigvoksende. Vallisneriaene passer nok best i større akvarier

Anubias

Min erfaring er at få tykkbladete planter vokser fort, synes alle de hurtigvoksende har finere/ tynnere/ flere blader. Men det kan jo bare være noe jeg innbiller meg.
Hos meg så dør de med tynne blader ganske fort. vet ikke hvorfor.

Har du prøvd en Vallisneria- type?
De lange stråene/ gresset?
Hmm jeg kan ikke navn på planter, så har du bilde og vise?
Vallisneria.

Vi har en hel plantebase med masse bilder og navn
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap