Planterøtter som stinker?!?

Jeg hadde noen gressaktige planter, høye med kraftige blader, og de begynte å lukte skikkelig. De luktet litt da jeg kjøpte dem, men jeg trodde bare det var vatten i potta. Det var det altså ikke...
Plantene var fortsatt grønne og fine, men de stanka så ille at de havna i søpla i dag. Hva kan dette komme av? Har ikke hatt slike problemer før. Har grovkornet sand og ørten sandsnegler. Ingen andre planter lukter. Måtte løfte flere bare for å sjekke :p

Noen som har opplevd dette før og vet noe?
Høres merkelig ut. Vet du hva de heter, eller har du bilde?

Dersom bladene var stive og sto rett tilværs også når den var utenfor vannet, er det gode muligheter for at det ikke var en vannplante, og at den derfor var gått delvis i foråtnelse.
Ja, den hadde stive blader som kunne stikke over vannet, men de stod ikke rett opp, de bøyde seg ned igjen..Skal se om jeg finner bilder
Tror du nok har vært litt uheldig og kjøpt planter som kan klare seg en tid som sump eller til og med som rein akvatisk plante, men som du oppdaget ikke er tilpasset et liv i permanent ned dykket tilstand.

Så det du opplevde var nok at røttene ikke fikk nok luft og at råtnet til slutt. Da dør selvfølgelig planten også.

Selv om du bruker ganske grov grus er mengden med organisk materiale så stor, at nedbrytningen av dette forbruker all oksygen som er tilstede. Nedbrytning skjer så anaerobt og det utvikles bl.a. hydrogen sulfid om ikke lukter spesielt godt.
Det har jeg sikkert.. men den ble solgt som akvarieplante. Burde kanskje ringt en bjelle når det luktet ille av vatten.. Lukta gikk nesten ikke bort fra hendene! Æsj!

Men.. hva er en dragiensa? Finner ikke noe på det når jeg søker.
Inaktiv bruker
Gjorde det samme. Helt lik plante, til slutt falt alle bladene av!
dilla
Men.. hva er en dragiensa? Finner ikke noe på det når jeg søker.
Prøv heller med dracaena.
Nils Vollstad
[QUOTE=dilla]Men.. hva er en dragiensa? Finner ikke noe på det når jeg søker.
Prøv heller med dracaena.

Prøvde det også, men det jeg fant lignet ikke. Synes det virker som om det er en cyperus-sort..
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap