Planterøtter som stinker?!?
Jeg hadde noen gressaktige planter, høye med kraftige blader, og de begynte å lukte skikkelig. De luktet litt da jeg kjøpte dem, men jeg trodde bare det var vatten i potta. Det var det altså ikke...
Plantene var fortsatt grønne og fine, men de stanka så ille at de havna i søpla i dag. Hva kan dette komme av? Har ikke hatt slike problemer før. Har grovkornet sand og ørten sandsnegler. Ingen andre planter lukter. Måtte løfte flere bare for å sjekke :p
Noen som har opplevd dette før og vet noe?
Plantene var fortsatt grønne og fine, men de stanka så ille at de havna i søpla i dag. Hva kan dette komme av? Har ikke hatt slike problemer før. Har grovkornet sand og ørten sandsnegler. Ingen andre planter lukter. Måtte løfte flere bare for å sjekke :p
Noen som har opplevd dette før og vet noe?
Postet 19.12.08 kl 20:50
Postet 19.12.08 kl 21:04
Postet 19.12.08 kl 21:20
Postet 19.12.08 kl 21:29
Tror du nok har vært litt uheldig og kjøpt planter som kan klare seg en tid som sump eller til og med som rein akvatisk plante, men som du oppdaget ikke er tilpasset et liv i permanent ned dykket tilstand.
Så det du opplevde var nok at røttene ikke fikk nok luft og at råtnet til slutt. Da dør selvfølgelig planten også.
Selv om du bruker ganske grov grus er mengden med organisk materiale så stor, at nedbrytningen av dette forbruker all oksygen som er tilstede. Nedbrytning skjer så anaerobt og det utvikles bl.a. hydrogen sulfid om ikke lukter spesielt godt.
Så det du opplevde var nok at røttene ikke fikk nok luft og at råtnet til slutt. Da dør selvfølgelig planten også.
Selv om du bruker ganske grov grus er mengden med organisk materiale så stor, at nedbrytningen av dette forbruker all oksygen som er tilstede. Nedbrytning skjer så anaerobt og det utvikles bl.a. hydrogen sulfid om ikke lukter spesielt godt.
Postet 19.12.08 kl 21:32
Endret: 19.12.08 kl 21:33
Postet 19.12.08 kl 21:36
Inaktiv bruker
Gjorde det samme. Helt lik plante, til slutt falt alle bladene av!
Postet 19.12.08 kl 21:49
Postet 19.12.08 kl 21:54
Postet 19.12.08 kl 22:10