Noen som kan identifisere denne rare mosen/planten?

I sommer en gang fant jeg en liten tust med denne rare moseliknende planten flytende i vannet nedenfor huset våres. Jeg tok den med hjem og dumpet den i det ene karet mitt, men fordi jeg ikke var smart nok til å feste den noe sted forsvant den raskt. Har siden funnet ut at den har overlevd og vokst mellom javamosen.

Bildene er av en liten del av den som har lagt seg til å sanden så det var mulig å ta bilde av den. Den vokser og er grønn og fin, men hva slags plante er det?

Ser ut som om den er skapt for å være under vann, men har ikke sett noe liknende før.

(Det ligger noen små grener av javamose ved siden av, som det går an å sammenlikne størrelsen med)
Inaktiv bruker
Jeg aner ikke hva denne heter, men i høst fant jeg samme mens jeg jaktet på sting sild.
Den var flott! Vokser den like godt som javamose?
Den vokser nok ikke like raskt nei, men så har jeg heller til nå ikke lagt noe til rette for at den skal kunne vokse og trives. Nå som jeg endelig skal ordne til 60-literen min (den har bare stått og surret med et tilfeldig utvalg planter jeg dumpet oppi her i sommer en gang) -skal jeg gi den plass og lys og se om jeg får den til å trives.
det er ikke ferskvannstang?
Ligner litt på denne som vokser blant annet i Norge. Finnes flere arter Calypogeia i Norge, men fant ikke bilder av de. Hører til levermosene disse. Her er bilder av flere arter i slekten fra hele verden, men vet ikke hvor mange av disse artene som finnes i Norge.
Ja de likner litt på disse, skal kikke litt nøyere på de og se om jeg finner en som ser identisk ut. Det rare med "min" sammenliknet med disse, er at min ikke har blader som overlapper hverandre. Bladene vokser ut av stengelen på en merkelig måte, annenhver gang på annenhver side, som gir den er litt spesielt utseende.
Ved første øyekast, kan det se ut som en Plagiochila aspleniodes som har strekt seg en del pga lite lys.

HM
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap