Cladophora aegagropila - algeballer - flere spørsmål om fredning og "avleggere"

Jeg har akkurat fått to algeballer (Cladophora aegagropila) i akvariet mitt, og begynte å søke etter litt informasjon på nettet om disse. Ut fra det jeg kan lese meg til, har disse vært utrydningstruet både i Japan og Island, og på enkelte sider står det også at de er fredet. Hva vet dere andre om dette? Stemmer dette i dag eller er det en situasjon man har klart å endre?

Selv merker jeg at noe skurrer hos meg når en plante er truet/fredet i flere land, mens jeg kan gå i en butikk og kjøpe den her i Norge. Har nok ikke latt tankene godgjøre seg lenge nok til at jeg kan driste meg ut på noe gjennomtenkt synspunkt eller argumentere for det ene eller det andre, men det er kanskje noen andre som har meninger om de etiske aspektene her?

Når de nå først er i karet mitt, lurer jeg også på om det er noen måte man kan få flere algeballer ut av de to jeg har? Hvordan foregår "reproduksjonen" hos disse "plantene"?

Håper på at noen vil dele tanker og kunnskap her!

Knut B.
Aldri hørt at disse er utrydningstruet, men så har jeg ikke lett så mye etter informasjon heller, da. Så det vet jeg egentlig ikke noe om.

Det jeg har hørt angående reproduksjon er rett og slett å dele en algeball med kniv eller saks slik at det blir flere små. Men da må de bearbeides og jobbes med lenge tror jeg for å få det runde utseendet. Jeg prøvde en gang, men fikk ikke til :p Om det finnes andre måter enn å fysisk dele de opp aner jeg heller ikke. Jeg har algekuler, men må innrømme at jeg har satt meg lite inn i hvordan de "fungerer" hehe
Jeg startet med 1 algekule og nå har jeg vel godt oppi 20 stk ved siste telling. Brukte hendene for å dele dem i to, og etter hvert ble det flere og flere, men dette tok et halvt år og avleggerene er ca 3 cm nå. Vet ikke om dette er den beste måten å gjøre det på, men det funket for meg. Nå gjenstår det å se om det blir mislykket eller ikke
Tror nok du kan ta det helt med ro når det gjelder algeballene dine. Disse dyrkes nå for akvariehandelen og hentes ikke inn fra naturen. Blant annet Tropica produserer slike. Den er derimot fredet enkelte steder i Japan.
Tusen takk for gode svar, alle sammen!
Prøver meg på deling av den ene, så får vi se hvordan det går.
Her er en link om historien til at den var utrydningstruet på begynneslen av 1900 tallet,og historien om hvordan de ble returnert på 40 tallet.

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1035


Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap