Hvordan få mye alger på steiner i karet

Hvordan få mye alger på steinene i karet?
Om jeg setter karet med full belysning, døgnet rundt vil det hjelpe?
Skal ha tropheus i karet...
Jeg tror du vil få alger overalt ellers også, om du tar den døgnet-rundt-løsningen din. På glasset og kanskje på sanda også. Kanskje får du heller angrep av svevealger (grønt vann), og det er et herk å bli kvitt.

Foreslår at du heller gjødsler litt med flytende plantenæring og holder normal 12 timers dag.
er det noen måte å dyrke alger på?
Mariflyfly
er det noen måte å dyrke alger på?

Eh.... Leste du ikke svaret mitt ovenfor da? Jeg ga deg jo et svar på det der :

mona o
Foreslår at du heller gjødsler litt med flytende plantenæring og holder normal 12 timers dag.


Det burde dyrke alger for deg, spesielt hvis det er et Tropheus-kar som gjerne ikke inneholder noen planter eller iallefall veldig få. Da blir det ingen planter som kan suge opp plantenæringen du gir, og dermed gir det grobunn for alger istedet. Men ikke regn med at algene kun slår seg ned akkurat der du vil ha dem, for som sagt, de vil vokse overalt der lyset er godt nok.

Du kunne evt ha tatt ut steinene og lagt dem i en stor balje med vann, tilsatt plantenæring og lagt et lysarmatur over. Etter en stund ville bare steinene være dekket av alger. Da kunne du lagt dem tilbake i karet.
Men den løsningen avhenger jo av at du enten har eller kjøper et ekstra lysarmatur.
Skal du ha et tropheus kar så bør du ha kraftig belysning for å få alger.
Mitt forslag er å kjøre inn karet, ha fisk oppi,mate forsiktig så kommer algene tidsnok skal du se. De klarer seg uten alger å gresse på en stund. Vi har gjort sånn med alle våre tropeuskar. Algene kommer etter 2 uker ca.. Da har vi lyset på i 10 timer. For mye lys på en gang vil bare gi uønskede alger (slim- eller blåalger)
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap