Forgrunnsplanter.

jeg har et planteakvarium på 240l.

jeg er veldig begeistret for krypende planter, eller forgrunnsplanter.

hadde echinodorus tenellus, med stort hell den hadde jeg veldig lenge, helt til den ble brun og begynte å vitre bort, har prøvd meg på heimanthus micranthemoides, glosso og cuba uten hell.

tenkte nå at jeg skal prøve meg på heteranthera zosterifolia, det jeg lurer på om noen har erfaring med denne planten som forgrunnsplante, regner med at jeg må klippe å kutte for å holde den lav, kommer den til å takle så mye kutting? jeg vet at det skal finnes en slaks rossett plante med samme grønnfarge som den planten jeg nevnte klarer ikke å finne den inne på basen,
er det noen som skjønner hvilken plante jeg tenker på?

ingen som kan hjelpe meg?
Heteranthera Zosterifolia er en veldig vakker plante, og den kryper litt utover med sterk belysning. Men etterhvert vil den vokse oppover og danne forholdsvis høye tuer med mindre den klippes ned jevnlig. Se bilder fra forskjellige stadier i 720-literen min.

På bilde 3, 9 og 18 er den forholdsvis nyplantet.
Bilde 1, 6 og 12 viser plante som har fått vokse seg litt til.

Når den har fått vokse seg så stor som på bilde 1, kan det være lurt å fjerne hele tuen og plante de fine toppskuddene på nytt. Hvis man bare klipper den helt ned er min erfaring at de planterestene som sitter igjen er for dårlige til å danne nye skudd. Poenget er at planten tar det meste av næringen direkte fra vannsøylen og røtter uten friske skudd vil derfor ikke klare ta til seg nok næring.
Geir Rolfsnes
Heteranthera Zosterifolia er en veldig vakker plante, og den kryper litt utover med sterk belysning. Men etterhvert vil den vokse oppover og danne forholdsvis høye tuer med mindre den klippes ned jevnlig. Se bilder fra forskjellige stadier i [URLBLOCK1] min. På bilde 3, 9 og 18 er den forholdsvis nyplantet. Bilde 1, 6 og 12 viser plante som har fått vokse seg litt til. Når den har fått vokse seg så stor som på bilde 1, kan det være lurt å fjerne hele tuen og plante de fine toppskuddene på nytt. Hvis man bare klipper den helt ned er min erfaring at de planterestene som sitter igjen er for dårlige til å danne nye skudd. Poenget er at planten tar det meste av næringen direkte fra vannsøylen og røtter uten friske skudd vil derfor ikke klare ta til seg nok næring.

tusen takk for svaret geir. da blir ikke denne noe forgrunnsplante hos meg.

mener det var hos deg jeg har sett en type rosett plante som som har den samme grønnfargen som heteranthera z som får sideskudd å kan bli en fin forgrunnsplante. kan selvfølgelig være et annet akvarium jeg har sett den i, har gått igjennom mange pantekar her inne med link til basen og kan ikke finne den, veldig frustrerende....
Jan Ove
Hva med [URLBLOCK1]?

Den tenkte jeg også å foreslå, for den har samme stjerneform på planteskuddene som H. zosterifolia. Men den holder seg liten og lav

Kunne bare ikke komme på navnet, men visste det var noe som minnet om en eller annen Pokèmon figur! :p (kjent for alle som har barn)
jaaaa den er det, trodde jeg skulle bli helt tullerusk her jeg nå.

tusen, tusen takk for flotte svar
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap