Trur eg har et kjempeproblem.?

Her skjer det noke med plantene i 325literen.
Ser at blada på dei plantene som er grøne får en heilt mørk grøn unaturlig farge. Og dei plantene som har raude blad blir meir brune og mørkegrøne.
Blada liksom kruller seg. Til og med flyteplantene får denne mørkegrøne fargen på røttene.
Så lukta det noke som minner meg om eddik og silosyre.
Svir faktisk i auene no etter eg var nedi og kneip av dei styggaste toppane.
Lukta i heile rommet.(syre)
Noken som har vore borti lignende? Er nervøs dette skal ta livet av fiskane.
Vil nevne at eg skifter 30% av vatnet kvar 6. til 7.ande dag. Filteret har skifta den kvite filten på.
ph er på ca 7,5 8,0 Null nitrit.
Kan det være blågrønne alger (BGA) du har fått? Det lukter forferdelig...
Ja, jeg syntes også det liknet på bga. Har du eplesnegler så liker de å spise dette; ellers så dukker det ofte opp om det er litt lav sirkulasjon enkelte områder i karet.

Det værste kan du fjerne manuelt, evt. kan du salte det. Ta en klype med salt i hånda; ned under vann og dryss over algene. Par-tre timer senere begynner de å bli røde og dø. Funka hos meg.

Har eplesnegler der ja. Har lest at denne type alge kjem av dårlig stell og lite vannbytte. Alt dette stemmer overhode ikkje.
Vil fiskane tåle denne salten?
Tenkte å hive alle planter eg og så kjøpe nye.

Har forresten noe lav sirkulasjon i borterste enden av karet.
Utblåset står nær vannskorpa, men det er stillestående i andre enden.
Bruker luftestein av og til. Kan det vere bedre å snu utblåset skrådd ned?
Her kan det vel være ganske mange ting som kan være galt. I en tilfeldig rekkefølge har jeg opplevd at følgende faktorer kan bidra til dette:

1. For lite næring (mikro og makro), ta en nitrat test
2 For dårlig sirkulasjon
3. for dårlig belysning, gamle lysrør
4. for få timer med belysning, kjøp timer
5. For mange planter og døde planter som dør ut
6. Manglende vannskifte
6. for høy pH
7. For lite CO2
8. Hmmm, hadde håpet å komme til ti men jeg er visst tom...

Her var litt av kvart. - Har for dårlig sirkulasjon, ja.
Har ikkje nitrat test.
Har nye lysrør - 54w T8 var det vel. (2 stk.)
Gruker timer. - Står på 10 timer i døgnet. pluss uv lys som står på timer den og.
For lite co2 ,kanskje, men veit ikkje.
Manglende vannskifte er det ikkje. Skifter fast kvar 6. til 7. dag.
Kan det ver anna.? Aldri vore borti dette før. Har en 120l som dette problemet aldri har vore i.
Då vil eg tru at dårlig sirkulasjon Kan ver en grunn.? Har endel planter som har vokst endel i bredda. Var faktisk dei som fekk dette først. Står litt tett.
Men no har det kom på planter som ikkje står tett og.
Vurderer å skifte ut endel av dei. og kanskje samtidig få ei mindre innvendig pumpe.
Merker ikkje noke på fisken. Var redd den skulle bli forgifta.
Men vannplanter og kan vel få sjukdom på lik linje med vanlige planter,??
BGA er no dritt. Har samme problem i ene karet her. Ingenting som funker for å bli kvitt det,kommer tilbake etter bare et par timer etter at alt er fjernet.
Har mørklagt karet for 2 dager siden,så får vi se om det hjelper.
Grr...dette er noe som virkelig fjerner gleden...
Hvis akvariet i profilen din stemmer sånn noenlunde så har du jo nesten ikke fisk i og derfor så forer du sikkert veldig lite som igjen fører til at plantene får nesten ingen næring. Så det første jeg ville sjekket opp er sirkulasjon fordi det ser ut til at du har sånne alger som kommer når sirkulasjonen er dårlig og tilføre mer næring i form av flyende gjødsel som inneholder nitrat og fosfat (tropica pluss f.eks) siden plantene har krøllete blader som tyder på mangel på næringsstoffer.

Når du tilsetter næring vil det ikke skje allverdens med en gang, det kan også komme en økning i algene med det første mens plantene omstiller seg til økt næringstilgang. Plantevekst tar tid og du må holde på i kanskje så mye som noen uker før du begynner å se endringer. Test for nitrat (dråper!) for å justere deg inn på en passelig nitrat som er rundt 20-30 mg/l.

Akvariet i profilen stemmer på en prikk. Har lite fisk. Men forer kanskje litt mykje. 2 til 3 ganger pr. dag.
Har idag kjøpt endel nye planter og kasta dei som såg værst ut.
tok et 30% vannbytte og. Har sett inn ei micro pumpe i andre enden for bedre sirkulasjon.
Har nok en ubalanse av et. el. anna slag.
Dei i dyrebutikken trur kanskje det kan vere hard foring. Får fore minimalt ei stund og skifte oftare vatn.
Har skylt rota i salt pluss dei plantene som er grodd fast i rota. Der kom det mykje dritt av. Skylte godt etterpå og sette tilbake rota. Har 6 planter som er fastgrodd i den rota, så eg håper eg berger dei.
Jeg prøvde med salt sist jeg hadde denne dritten. Skjedde ingenting.
Er spent nå som karet er mørklagt . Kanskje det forsvinner.

Må få høre om mørklegging hjelper.
Eg skal redusere lystimane pr. dag.
Hipp hurra!!
Jeg måtte snike bak søppelsekkene som stenger karet,og det er betydelig redusert!
Bare litt lysegrønt igjen
Dette er dag 2,må sikkert være slik et par dager til iallfall.

Då hjelper mørklegging sikkert. Har redusert lyset men kanskje det må mørklegging til her og. Dette svineriet må vekk ellers blir vel fiskane forgifta til slutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap