Forbud mot import, utsetting, omsetning og hold av vasspest
Postet 16.03.09 kl 13:46
Postet 16.03.09 kl 13:51
Endret: 16.03.09 kl 13:51
Dette er et forbud som støttes av både Norges Akvarieforbund og NZB (Norges zoohandleres bransjeforening).
Det er lenge mellom hver gang man ser disse plantene, som dessuten ikke trives spes godt i et oppvarmet akvarie.
Så fjern de fra akvarier og hagedammer. Legg de i ovnen eller destruer det på en måte så de ikke havner i vannet.
Lager en link til det dokumentet her. Litt lettere å klikke enn å kopiere og lime inn.
Det er lenge mellom hver gang man ser disse plantene, som dessuten ikke trives spes godt i et oppvarmet akvarie.
Så fjern de fra akvarier og hagedammer. Legg de i ovnen eller destruer det på en måte så de ikke havner i vannet.
Lager en link til det dokumentet her. Litt lettere å klikke enn å kopiere og lime inn.
Postet 16.03.09 kl 13:58
Endret: 16.03.09 kl 13:59
AlexusDette forbudet gjelder kun vest-agder? Eller er det flere fylker som vil komme med dette forbudet?
Jeg fant det på siden til Vest-Agder.
Dette er selvsagt et lovforslag som gjelder hele landet.
Det er ingen som utsetter importforbud for kun et fylke. Det sier seg selv at dette ikke vil gå.
Et dårlig eksempel: Om du leser om at en landsdekkende epidemi er på vei i din lokalavis, gjelder det da bare din kommune/ditt distrikt?
Postet 16.03.09 kl 14:00
Fiske_ArneDet er lenge mellom hver gang man ser disse plantene, som dessuten ikke trives spes godt i et oppvarmet akvarie.
1. Jeg ser de støtt og stadig i butikken og på forumet her og et annet forum
2. De trives veldig godt i et oppvarmet akvarium. Her formerer de seg noe veldig. 25 grader og godt plantelys gjør susen som bare det...
Postet 16.03.09 kl 14:02
Christian801. Jeg ser de støtt og stadig i butikken og på forumet her og et annet forum
Her tar du nok feil. Det du "støtt og stadig" ser i butikken må være en tropisk vasspestart. Sansynligvis Egeria densa.
Forbudet omfatter IKKE tropiske og subtropiske "vasspest"-arter som er vanlige i akvariehold, eksempelvis Egeria densa, Lagarosiphon major og Hydrilla verticillata. Disse artene anses ikke å ha potensial for å overleve i vill tilstand i Norge. Uansett må heller ikke disse settes ut i naturen.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 16.03.09 kl 14:23
Postet 16.03.09 kl 15:57
Hehe. det med den landsdekkende pesten var ett godt poeng
Men, jeg var redd jeg hadde nødt til å brenne mine planter. Heldigvis kom SAF og Taina og la vekt på at det er flere arter som kalles vasspest. Da det er Egeria Densa jeg har i mine akvarier, noe jeg trodde var bra da denne skiller ut antibiotiske stoffer som er bra for fisken.
Men, det var godt at det var Elodea canadensis det er snakk om i denne omgang.
Men, jeg var redd jeg hadde nødt til å brenne mine planter. Heldigvis kom SAF og Taina og la vekt på at det er flere arter som kalles vasspest. Da det er Egeria Densa jeg har i mine akvarier, noe jeg trodde var bra da denne skiller ut antibiotiske stoffer som er bra for fisken.
Men, det var godt at det var Elodea canadensis det er snakk om i denne omgang.
Postet 16.03.09 kl 17:02
Postet 16.03.09 kl 18:49
Forskjell på "vasspestene"?
Har prøvd å google bilder av de to som evnt blir forbudt.
Det ser ut som at Elodea nuttallii har litt lengre blader, mens Elodea canadensis har litt breiere blader enn den vasspesten jeg har i mitt akvarium.
Kan det stemme?
Det ser ut som at Elodea nuttallii har litt lengre blader, mens Elodea canadensis har litt breiere blader enn den vasspesten jeg har i mitt akvarium.
Kan det stemme?
Postet 16.03.09 kl 19:13
Forskjeller på egeria og elodea
Det vil føre for langt å gå i detaljer på hvordan man skiller Egeria densa og de to Elodea-artene som nå er forbudt i Norge, men en vesentlig forskjell finnes i tykkelsen på stengelen.
Elodea canadensis og Elodea nuttallii har begge en tynn stengel som sjelden er mer enn 1 mm tykk; mens stengelen på Egeria densa typisk er 2-3 mm tykk.
Det er den forskjellen som er lettest å se med det blotte øyet og som kan gjenkjennes av de fleste, også med liten erfaring med planter. Forøvrig finnes det flere mikroskopiske detaljer på bladform, forskjeller på blomsten m.m.
For den alminnelige akvarist - som skal holde plantene i et tropisk akvarium, innendørs, er det imidlertid nok å vite at Elodea canadensis og Elodea nuttallii knapt nok har vært i den regulære akvariehandelen de siste 30 årene eller mer. Dette er planter som ikke trives ved høye temperaturer, og som derfor ble erstattet med tropiske arter så snart som de ble tilgjengelige på markedet fra 1950-tallet.
Det man fremfor alt må unngå, er å plukke vasspest i naturen (det vil med nær 100 % sannsynlighet være en av de to forbudte artene) eller kjøpe planter for hagedambruk uten at man forsikrer seg (gjennom egne undersøkelser eller fra en forhandler man har tillit til) for at det ikke dreier seg om de forbudte artene.
Egeria densa vil forøvrig, i motsetning til de to Elodea-artene, ikke kunne overleve i en hagedam gjennom vinteren, og er derfor først og fremst en akvarieplante.
Dere kan forøvrig finne litt mer om Elodeaforbudet og bakgrunnen for det på NZBs web.
mvh
Svein A. Fosså
Elodea canadensis og Elodea nuttallii har begge en tynn stengel som sjelden er mer enn 1 mm tykk; mens stengelen på Egeria densa typisk er 2-3 mm tykk.
Det er den forskjellen som er lettest å se med det blotte øyet og som kan gjenkjennes av de fleste, også med liten erfaring med planter. Forøvrig finnes det flere mikroskopiske detaljer på bladform, forskjeller på blomsten m.m.
For den alminnelige akvarist - som skal holde plantene i et tropisk akvarium, innendørs, er det imidlertid nok å vite at Elodea canadensis og Elodea nuttallii knapt nok har vært i den regulære akvariehandelen de siste 30 årene eller mer. Dette er planter som ikke trives ved høye temperaturer, og som derfor ble erstattet med tropiske arter så snart som de ble tilgjengelige på markedet fra 1950-tallet.
Det man fremfor alt må unngå, er å plukke vasspest i naturen (det vil med nær 100 % sannsynlighet være en av de to forbudte artene) eller kjøpe planter for hagedambruk uten at man forsikrer seg (gjennom egne undersøkelser eller fra en forhandler man har tillit til) for at det ikke dreier seg om de forbudte artene.
Egeria densa vil forøvrig, i motsetning til de to Elodea-artene, ikke kunne overleve i en hagedam gjennom vinteren, og er derfor først og fremst en akvarieplante.
Dere kan forøvrig finne litt mer om Elodeaforbudet og bakgrunnen for det på NZBs web.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 17.03.09 kl 09:45
Postet 06.04.09 kl 10:41
Det er forbudt! I hele Norge, ikke bare vest-agder.
[URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/md/td-20090217-0212-0.html&emne=forskrift*%20mot*%20import*%20,%20utsetting*%20,%20omsetting*%20og*%20spredning*%20av*%20vasspest*&&]http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/md/td-20090217-0212-0.html&emne=forskrift*%20mot*%20import*%20,%20utsetting*%20,%20omsetting*%20og*%20spredning*%20av*%20vasspest*&&[/URL]
[URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/md/td-20090217-0212-0.html&emne=forskrift*%20mot*%20import*%20,%20utsetting*%20,%20omsetting*%20og*%20spredning*%20av*%20vasspest*&&]http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/md/td-20090217-0212-0.html&emne=forskrift*%20mot*%20import*%20,%20utsetting*%20,%20omsetting*%20og*%20spredning*%20av*%20vasspest*&&[/URL]
Postet 06.04.09 kl 16:14
Postet 06.04.09 kl 20:04
Postet 06.04.09 kl 20:55
Tror det kan være nyttig å lese post #6 i denne tråden en gang til.
Det er flere typer som blir kalt vasspest - forbudet gjelder ikke den vi kaller for vasspest (latinsk navn: egeria densa). Forbudet gjelder andre arter innen samme familie som den vi kaller vasspest.
Ingen grunn til å brenne noe som helst
Det er flere typer som blir kalt vasspest - forbudet gjelder ikke den vi kaller for vasspest (latinsk navn: egeria densa). Forbudet gjelder andre arter innen samme familie som den vi kaller vasspest.
Ingen grunn til å brenne noe som helst
Postet 06.04.09 kl 20:59