Brunt "støv" i akvariet (steiner/bunnsubtrat)

Hei.
jeg har litt problemer med noe brunt "støv" lignende som legger seg på steiner /filter. Det er ikke noe problem å fjerne, men oppstår like raskt etter fjerning/vannbytte. Hva er årsaken til dette ?
Er nok litt støv fra røttene dine om du har det.
Re;
Hmsk, det er kanskje feil å kalle det "støv" og heller kanskje alger av noen form. Men det oppfører seg som "støv" ,dvs at det er lett å fjerne. Men jeg lurer på hva det oppstår av ? Jeg har hatt røtter ,men ingen for øyeblikket så det kan ikke være det
Da er det nok brunalger, er det lenge siden du har satt opp karet? Brunalger er snadder for algespisende maller som feks. ancistrus.
Det er helt normalt at brunalger oppstår i et nyetablert akvarium. Det er en alge som alltid dukker opp i starten, og etter noen uker vil den forsvinne helt av seg selv.

Som Tom ovenfor nevner, er det en algetype som Ancistrus setter veldig pris på å spise Men ikke kjøp fisk bare for å bli kvitt brunalgene, det forsvinner av seg selv uansett etterhvert.

Hvor stort er akvariet?
Re;
Hei.
Karet har vært i drift i ca 1 år nå, de dukket opp etter at jeg hadde et 50% vannbytte og lugget vekk endel planter. Karet er 200L ,huser scalare og eplesnegler. Som også er fulle av brunt "støv"
Det var merkelig.

Men det er en annen årsak til at brunalger dukker opp; dårlig lys. De trives i svakt eller dårlig lys nemlig. Dette kan kanskje bety at det er på tide at du skifter lysrørene på armaturet.

Vannbyttet har ingenting å si, men å ta ut mange planter på en gang, betyr at det blir mer overskuddsnæring i vannet (planter suger opp en hel del av dette) slik at algene kan få slått seg ned. Kanskje det er en kombinasjon av begge deler hos deg, dårligere lysutbytte på gamle rør samt at du fjernet mye planter på en gang?

Lysrør bør byttes en gang i året, ettersom lysutbyttet (den typen lys planter kan nyttiggjøre seg) blir dårligere med tiden. En grei tommelfingerregel er å skifte en gang hvert år, evt ikke vente lenger enn 1½ år. Avhengig av plantemengden man har kanskje. Vil man at plantene skal trives, må de jo få lyset de trenger.
eh, kan det være at du har lagt et lag med plantenæring under bunnsubstratet ditt? Husker nemlig at jeg luket bort planter som hadde etablert seg godt i næringsubstratet under sanden. Vannet ble ille, alt fikk et brunt lag over seg, og det tok en evighet å bli kvitt.....
Re;
Hei igjen.
Jo, Mona O du er inne på noe der, jeg har vel 2x18w rør i karet nå som sikkert er moden for utskiftning. Men har du noe forslag til hvilke erstatnignsrør ? (Fornuftig pris selvsagt) De bør samtidig ha egenskaper iht planter.

annanda ; Jeg bruker lite /ingen plantegjødning annet en C02 ,litt natron for PH'n og kalk til eplesneglene i form av skjell. (Dette er fortsatt under utprøving.) Men takk for tipset

Mvh
Thugz
Hei igjen. Jo, Mona O du er inne på noe der, jeg har vel 2x18w rør i karet nå som sikkert er moden for utskiftning. Men har du noe forslag til hvilke erstatnignsrør ? (Fornuftig pris selvsagt) De bør samtidig ha egenskaper iht planter.

Et veldig godt og rimelig daglysrør er Osram 965. Jeg har selv mange av dem i 18 watt til mine 85 litere, og de gir bra nok plantevekst for meg iallefall, samt at de gir et tiltalende og godt dagslys. Hverken for gult eller for hvitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap