Røde planter, og planter som blomstrer. (søker.)

Noen som veit om noen? Sitti å sett på galleriet og sånn i mange dager nå, men ute etter flere tips. Helst noen som er lette å få tak i.
Mange akvarieplanter blomstrer over vann, men det er bare et fåtall som får blomster under vann siden de fleste baserer seg på at flygende insekter skal pollinere blomsten.

De eneste jeg vet om som blomstrer under vann er Anubias-artene, men blomsten er ikke spesielt iøyenfallende. Den ligner en miniatyr av fredsliljens (stueplante) blomster og om jeg ikke husker feil så er de fjerne slektninger også.

Røde planter som er enkle å få til og lette å få tak i er blant annet Ludwigia repens (Det finnes også rødere Ludwigia-arter, men de kan være litt vanskeligere å få til og også litt verre å få tak i), Alternanthera reineckii 'Pink' roseafolia (Finnes et par røde arter til blant Alternanthera-artene, men som den forrige så er de litt vanskeligere både å få til og å få tak i) og Nymphaea lotus (zenkeri). Sistnevnte får også nydelige store blomster over vann om den får beholde flytebladene sine.

De fleste dyrebutikker kan bestille spesielle planter til deg om du spør pent. Ellers så har du Rubrikk her øverst på siden hvor det ofte er billige planter å få tak i.
Tusen takk for svar. Har sånn Anubias.. Eneste jeg fant selv.

Men da får jeg bare gå etter de med andre farger enn grønt.

Tusen takk for listen. Skal høre rundt om hva som kan skaffes. Jeg bor på ett litt "øde" sted.
Jeg har ludwigia repens. Den blir ikke særlig rød under vanlig lys, men med nok lys blir den utrolig vakker. Er du noensinne i Oslo er det bare å si fra, kan alltid luke litt til deg.
Jeg bor i eidsvoll. (Råholt.) Så det er bare en kort tur med motorsykkelen min. Hvor bor du? Lyst til å teste den planten i det minste.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap