Planter som blomstrer!
Hei
Jeg lurer på om det er noen planter som blomsterer.
for å fjerne all tvil, ja jeg vil at det skal komme en blomst på en undervannsplante. er dette mulig?
har prøvd søkt men finner ikke stort. Jeg er ikke intr i at planten blomstrer over vann men at den blomstrer under vann
har dere evt noen bilder av det?
Jeg lurer på om det er noen planter som blomsterer.
for å fjerne all tvil, ja jeg vil at det skal komme en blomst på en undervannsplante. er dette mulig?
har prøvd søkt men finner ikke stort. Jeg er ikke intr i at planten blomstrer over vann men at den blomstrer under vann
har dere evt noen bilder av det?
Postet 14.04.09 kl 12:05
Inaktiv bruker
Anubias barteri nana for eksempel kan blomstre under vann
Postet 14.04.09 kl 12:12
Det finnes faktisk noen få akvarieplanter som blomstrer under vann. Men det skjer ikke så ofte. Men se nærmere på planteslekten Cryptocoryne. Der er det noen arter som kan blomstre under vann, men jeg vet dessverre ikke hvilken.
Se siste avsnitt i denne artikkelen av Karen Randall om Cryptocoryne.
Se siste avsnitt i denne artikkelen av Karen Randall om Cryptocoryne.
Postet 14.04.09 kl 13:07
Postet 14.04.09 kl 13:26
Postet 14.04.09 kl 14:06
Det er en grunn til at de fleste akvarieplanter ikke vil blomstre under vann, vet du. Det har litt med seksualundervisninga på skolen å gjøre, sånn "blomster og bier" opplegg, hehe Under vann blir ikke blomstene pollinert av flyvende insekter, og dermed er jo da hele blomstringen bortkastet og hensiktsløs for plantens del. Formålet er jo ene og alene å formere seg, sette frø og lage flere planter
De få som blomstrer under vann, gjør det mest ved en feiltagelse. Det er noe som skjærer seg litt, de har bare ikke forstått at de er under vann og ikke over. Anubias er et eksempel på dette. De er så trege og vokser så langsomt, at Tropica.dk skriver at det virker som planten egentlig ikke har oppfattet at den befinner seg under vann i det hele tatt
Det samme er nok tilfelle med de få andre planter som blomstrer under vann, det er en feiltagelse fra plantens side.
De få som blomstrer under vann, gjør det mest ved en feiltagelse. Det er noe som skjærer seg litt, de har bare ikke forstått at de er under vann og ikke over. Anubias er et eksempel på dette. De er så trege og vokser så langsomt, at Tropica.dk skriver at det virker som planten egentlig ikke har oppfattet at den befinner seg under vann i det hele tatt
Det samme er nok tilfelle med de få andre planter som blomstrer under vann, det er en feiltagelse fra plantens side.
Postet 14.04.09 kl 14:22
Endret: 14.04.09 kl 14:23
Postet 14.04.09 kl 19:14