Sverdplante blir gjennomsiktig

Hei

Sverdplanten i karet mitt har begynt å bli lys og gjennomsiktig, blir det sånn pga for lite næring? eller er det noe annet? Ingen av de andre plantene i karet er sånn, de har fargene i behold.
Hvis du har ancistrus i karet vil disse tygge på bladene til de blir helt tynnslitt og dette kan være en medvirkende årsak.

Sverdplanter trenger også endel jern-tilskudd for å holde på grønnfargen. Det er vanlig å putte litt ekstranæring i form av jern-kuler eller sticks i grusen under planten. Flytende jern-tilsetning virker ikke like bra da planten tar det meste av næringen gjennom røttene.
har tre ancistrus i karet. Planten dør ikke av spisingen til ancistrusene?
Men når ancistrusene blir for store til å ligge på bladene, vil vell kanskje problemet forsvinne?
får prøve med litt jern tilskudd å se om det hjelper også
Jo, plantene kan dø av det. Bladene blir jo ødelagt av gnagingen. Og Ancistrusen slutter ikke med det når de blir større - de gjør bare større skade :p
Ancistrus kan i blant få en forkjærlighet for å spise akkurat sverdplanter ser det ut som. Noen gjør det, noen gjør det ikke.
Jeg har mange ancistrus i mitt kar og det virker som at de har gjort sverdplanten til en fast del av sitt kosthold. Det er forsåvidt OK for meg og jeg lar dem tygge på bladene til de begynner å slitt ut før jeg kniper dem av. Planten må stusses fra tid til annen uansett og det kommer jo stadig nye blader.
Sverdplanter kan bli ganske store og de trenger masse næring for å bli så store. Får de ikke nok næring så vil de noen ganger bli lysegrønne og få en kraftig redusert vekst. De tilpasser seg miljøet de vokser i og prøver å gjøre det beste ut av det.

Da jeg flyttet sverdplanten min til en nystartet 160-liter så begynte den også med en gang å skyte opp lyse, nesten gjennomsiktige blader. Jeg begynte da å tilsette Tropica Aquacare som er en mikronæring som inneholder jern blant annet. Det hjalp ikke særlig med en gang men så doblet jeg dosen i forhold til hva som stod på flasken i noen uker og det gjorde susen hos meg. Jeg skiftet også vann en gang i uken og tilsatte litt makronæring da jeg bare hadde ti reker gående i karet.

Sverdplanten så slik ut 17 februar (neida jeg har ikke tilsatt CO2 i det akvariet, det bare ser slik ut) og i dag ser den slik ut. Det viser vel ikke så godt på bildet men den er nå 45 cm høy.

Så jeg vil foreslå mikronæring, flytende eller i fast form som Geir nevner. Flytende virket for meg.
Det sies jo ganske ofte at sverdplantene trenger en del jern. Har noen erfaringer med å legge jernspiker, ikke galvanisert, i vannet. Den vil jo ruste og avgi jernioner til vannet??
Helge
Sverdplanten så slik ut [URLBLOCK1] (neida jeg har ikke tilsatt CO2 i det akvariet, det bare ser slik ut) og i dag [URLBLOCK2]. Det viser vel ikke så godt på bildet men den er nå 45 cm høy. Så jeg vil foreslå mikronæring, flytende eller i fast form som Geir nevner. Flytende virket for meg.

Oi, ja den ble fin Får ta meg en tur på butikken over helga og kjøpe litt næring og se om det hjelper for meg å. Også får jeg vell ta en liten trimme runde i tillegg, så får vi se om jeg å får en like fin plante
Så jerntilsettning er tingen for sverdplanter altså? Har to som har vokst seg ganske så store, + en til en som enda er en liten skvett i forhold til de andre to. Kan det ha seg slik at den er liten fordi de to større tar all næringen fra den? Nå skal det nevnes at de to har slike JBL kuler i grusen, men ikke den lille.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap