Oppstart av akvarie - hva med gjödsel?

Jeg skal starte opp ett 240 liters ferskvannsakvarium, og er usikker på om jeg trenger gjödsel i bunnlaget. Har ikke lyst på mer alger enn nödvendig heller, så tenkte at jeg begynner uten gjödsel og så ser jeg hvordan det går.. Er dette lurt? Det finnes vel har jeg for meg gjödsel man kan sette ned ved roten til hver plante hvis det skulle väre nödvendig? Blir glad for gode råd.
Jeg har ikke like stort kar som deg (bare 110l) men jeg startet også uten gjødsel i bunnen. Jeg la gjødselstabletter ved røttene til de plantene som vokser i rosett og så har jeg i gjødning etter hver vannbytte, dvs 1 x i uka. Plantene vokser som bare det og ingen har dødd enda.

Lykke til med nytt kar
Jeg har startet opp 5 akvarier etterhvert og bestandig hatt plantebunnsubstrat i disse fra starten av. Jeg legger legger det på bunnen av akvariet og har sand/grus over. Dette er den eneste gjødeslet får da et selskaps/plante akvariet vil tilføre nødvendig næring etterpå, dette til vanlige planter. Sandsneglene jeg har drar jo avfallstofene, for-restene ol. ned i sanden og "gjødsler" dermed plantene. En algeoppblomstring vil du vel uansett få, dette er helt vanlig i nystartede kar, og det kan begrenses med hurtigvoksende planter i startfasen. I 90 literen min fikk jeg en kraftig algeoppblomstring, jeg mørkla da karet totalt i 4 dager og algene forsvant. Etter det er det ikke vært mere alger i karet enn det en kan forvente.

M.v.h.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap