Når bør co2 slåes av og på?

I forbindelse med omskiftingen blant akvariebutikkene her i byen fikk jeg plukket opp et par JBL sett til en hyggelig penge. Nå kjører jeg CO2 fra flaske i 125-literen og 190-literen.

Settene inneholdt magnetventiler, mens pH controllere blir litt for kostbart.

Nå funderer jeg på når det er fornuftig å slå av og på CO2 tilførselen. Kan jeg la den gå sammen med lyset slik jeg har gjort frem til nå? Kanskje både av og på en time FØR lyset? Eller bør jeg egentlig bare la CO2'en gå døgnet rundt? Noe annet?
1-2 timer før lys på er bra.
Og tilsvarende av igjen?
1-2 timer før lys av. Det viktigste er at metningen av Co2 er bra når lyset kommer på.
har Co2'en på døgnet rundt jeg. men merket STOR forskjell på plantene før jeg fikk co2 og etter
Mortenn200
har Co2'en på døgnet rundt jeg. men merket STOR forskjell på plantene før jeg fikk co2 og etter:)

CO2 koster jo en del, så jeg vil ikke bruke mer enn nødvendig. Ser også for meg at nivået av CO2 kan bygge seg opp en del når lyset er av?
Det vil det naturligvis gjøre når ikke plantene forbruker CO²'en. Ingen vits å bruke gass i døgnets mørke timer, så lenge plantene kun driver fotosyntese når det er lyst. Så kan du slå av om natten, så gjør det.
dyrt og dyrt :p koster 150 kr og fylle opp en 2 kg flaske for min del.
Mortenn200
dyrt og dyrt :p koster 150 kr og fylle opp en 2 kg flaske for min del.

Jeg betaler 200 per 2 kg fylling. Og med 2 bobler i sekundet 12 timer om dagen i to kar snakker vi om en drøy tusenlapp i året.

Når hvert kar også trekker en tusenlapp i strøm ser jeg ingen grunn til å øke driftsutgiftene unødvendig
hart bare et kar med co2 jeg da. så kommer vell likt uansett da??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap