Lange stenger på hygrophila..

Lange stenger på Hygrophila corymbosa siamensis 53B

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Planten vokser noe voldsomt og det blir lange stenger som det ser ut som det vokser "hår" utfra. Det vil så nå er det som en krone med blar på toppen av karet, men heller lite blader nederst.
Har Rio 180 liter.noen flyteplanter, ikke noe alger.
Tips mottas fra brukere som vet hva de snakker om

Denne planten
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1123&tab=3
Jeg har akkuart samme plante og samme problem. Det jeg tror, er at min kanskje har fått litt lite lys pga det sto en diger sverdplante å blokket for mesteparten. Jeg har denne også i andre karr men der har den ikke blitt så høy enda.. Ihvertfall, i de karrene står de mer alene og der virker det som blandene forblir nederst..

hvordan lysrør er det du har i rio'n? Kanskje supplere med et til?

Flyteplantene kan kanskje også ha litt av skylden, de er jo utrolig flinke til å blokkere lys..
Har to lysrør som kanskje synger på siste verset..så er det vel T5. ( den gamle typen) Farge aner jeg ikke..( Der tar jeg imot forslag).. Har tynna ut litt på flyteplantan no. Men skaden er vel ikke til og rette opp? Trodde jeg kanskje bare kunne kutte topp..og stuke dette nede i sanden igjen.
Men er kanskje ikke så enkelt?
Det er akkurat det jeg har gjort, klippet av toppen med en liten stilk å stukket den ned i sanden igjen.. Har funket for meg. De vokser ganske kjapt etterpå.. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet lysrør, ihvertfall det ene, å plantet Hygro'n på den siden flyteplantene ikke er. Sånn at de får mest mulig lys..
Bruker du noen form for næring i vannet eller substratet?
Jeg bruker Amtra lateritt-kuler som man får kjøpt i så og si alle dyrebutikker både på nett og vanlige. Disse stikker man ned i sanden rundt/under planten. De har jeg hatt veldig gode resultater med.
Lange stengler og langt mellom bladene skyldes for lite lys. Planten skynder seg opp mot overflaten hvor det er mest lys og da får du lange og tynne planter.
Løsningen er bedre lys. Du kan begynne med å bytte lysrørene til nye plantelys. T5 er den nyere typen lysrør og anbefales. Du kan også sette på reflektorer, som vil hjelpe. Siste løsning er å kjøpe mer lys.
Begrepsforvirring! Jeg har T8 da.
Ja, jeg bruker næringskuler..Tetra Cryptro. Flyteplantene står faktisk ikke over denne planten, når det er sagt så sprer de jo seg over til den andre siden, men da har jeg fjernet de.
Må bytte begge rørene da, sikkert bare minnene igjen av effekten i de nå hehe. Hva for lysrør går jeg for Folkens?
Dette med kuttingen må jeg vel sette ut i handling, men ved napping ev blar så pipler det ut "melk" utfra stengelen..Det gjør vel ingen skade eller hur?

Takk så langt!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap