Brune planter?

Har kjøpt meg nye planter. var fine å grønne i 2-3 uker. men nå har veldig mange av plantene mine blitt veldig brune. har svart sand 0.4-0.8 mm. har 2 30w day light med reflektorer. har i tillegg kjøpt meg en co2 reaktor for å teste om det hjelper men det har ikke gjort noen stor forskjell. Ph i akvariet er normal for selskapskar. vet ikke om det har noen innvirkning på plantene jeg. har også prøvd med gjødning, men ingen stor foskjell.
er det noen som har noen gode forslag til hva som kan hjelpe eller være årsaken til at de blir så brune?

D samme...
Jeg har også akkurat det samme problemet.... Har også prøvd gjødning, mere lys osv, men ingen forandring så langt....
Har også skrudd ned temperaturen en grad for å se om det kan hjelpe, men har ikke sett noen forandring enda.
Blir spennende å se om noen eksperter svarer på denne tråden...
Det ser ut som om kun nederste del av plantene er brune? Da kan det være at det ikke kommer nok lys ned til bunnen
Brune planter...
Det virka som et lurt tips syns jeg )
Plantene mine er også litt brune lengre opp, men det er mulig de har blitt det etterhvert... Jeg skal i allefall forsøke å skaffe enda mere lys )
Eventuelt kan du også flytte plantene litt sånn at det kommer lys helt ned=)
Brune planter
brune planter sjekk om det er nok jern i vannet .det finnes jern test.og om du har rett lysrør og sterkt nok lys. mvh ildhale.
Kan sanden ha noe å si på at plantene blir brune?
Christian Dahl-Jørgensen
Kan sanden ha noe å si på at plantene blir brune?


Tvilsomt. Men de stilkplantene du har der, med fjærlignende blad... utvikler de hvite rot-tråder? Har du sjekket det? De ligner nemlig på hornblad, og det er en plante som ikke trives på bunnen. Det er en flyteplante, og de utvikler aldri noen form for røtter. Dytter man dem da ned i sanden eller grusen, råtner de.

Så først; sjekk om det er røtter på dem. Hvis det er det, er det en av alle de som ligner på hornblad Ikke lett å se forskjell uten detaljerte bilder. Men har de hvite rot-tråder så er det en plantetype som vil plantes på bunnen. Men hornblad vil det altså ikke

Når du sier "brune", mener du da at de råtner og blir bløte og brune, eller mener du "brunt belegg" som lar seg gni av med fingrene? I så fall er det nok brunalger det er snakk om.
Hvor lenge siden er det du satte opp dette akvariet, forresten?
Link til hornblad i plantebasen
Det er har egentlig komme masse hvite røtter midt på plantene? bør jeg bare knipe de av over de nye stilkene?
Ja. Dra opp det brune og stygge nederst, og plant den pene øverste delen på nytt i sanden. Kast det stygge.

Dette gjør jeg stadig vekk på diverse stilkplanter. Det er helt vanlig at mange planter blir stygge nederst etterhvert, og da "fornyer" man dem ved å gjøre det sånn.
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap