Ulovlig plante - i norge!

Vasspest er Ulovlig å : Omsette, holde og kjøpe - i Norge!

Det stod å lese om lovteksten i akvariebladet medlemmer får fra NAF. (Husker ikke helt hvilken utgave, men tror det er en fra i våres.)

Vil gjerne minne folket på at denne loven finnes, fordi jeg ser at planten annonseres til salgs og at den ønskes kjøpt - her inne.
Før du skriker opp og alarmerer:
Det finnes flere typer vannplanter som kalles vasspest

Det er ikke alle som omfattes av forbudet!
Les om forbudet her.
Jeg siterer noe av det:
"Forbudet omfatter ikke tropiske arter
Merk at forbudet ikke omfatter de tropiske og subtropiske "vasspestene" som er vanlige i akvariehold: Egeria densa, Lagarosiphon major og Hydrilla verticillata. Disse artene anses ikke å ha potensial for å overleve i vill tilstand i Norge."

Det er altså fullt lovlig å holde de to vanligste vasspest-artene som vi er vant til å se i akvarium. Egeria densa og E. najas omfattes ikke av dette forbudet!

Det er Elodea canadensis og E. nuttallii som er blitt forbudt å holde/ selge/ omsette.
kan jeg spørre om hvorfor den er ulovlig? andre norske planter er jo lovlige..
Jann-Christian Frisvold
kan jeg spørre om hvorfor den er ulovlig? andre [B]norske planter[/B] er jo lovlige..

Der svarte du på ditt eget spørsmål. Det er ikke snakk om norske arter! Men de to vasspest-artene som er omfattet av forbudet har klart å overleve i norsk natur etter å ha blitt innført, og vil derfor kunne kvele og utrydde den norske faunaen i vann der den sprer seg.
Derfor er de to artene forbudt. Se innlegget ovenfor om hvilke arter det gjelder.
men åssen ser man forskjell på de som lever i norge til vanlig, og de som er ulovlige?
Flott!
mona o
Før du skriker opp og alarmerer: Det finnes flere typer vannplanter som kalles vasspest ;) Det er ikke alle som omfattes av forbudet! [URLBLOCK1]. Jeg siterer noe av det: "Forbudet omfatter ikke tropiske arter [B]Merk at forbudet ikke omfatter de tropiske og subtropiske "vasspestene" som er vanlige i akvariehold: Egeria densa[/B], Lagarosiphon major og Hydrilla verticillata. Disse artene anses ikke å ha potensial for å overleve i vill tilstand i Norge." Det er altså fullt lovlig å holde de to vanligste vasspest-artene som vi er vant til å se i akvarium. Egeria densa og E. najas omfattes ikke av dette forbudet! Det er Elodea canadensis og E. nuttallii som er blitt forbudt å holde/ selge/ omsette.

Igjen gir jeg klar beskjed, om at det ikke er nødvendig å bruke setninger som : før du skriker ut......o.s.v.

Men kjempeflott at du fant lovteksten og la ut link til den.
Oppklaringer i en såpass viktig sak som ulovlige planter o.s.v , er veldig kjekt å få frem.

Så får jeg bare beklage at jeg ikke helt har fulgt med "i timen"om hva loven omfatter.

Håper alle fortsatt har en fin dag.
lurt å lese ORDENTELIG før man sier noe
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap